Google koopt Feedburner en Panoramio

04/06/07 om 00:00 - Bijgewerkt op 03/06/07 om 23:59

Bron: Datanews

Webgigant Google zet nog steviger in op advertenties op nieuwssites, weblogs en bij podcasts. Het bedrijf heeft daarvoor rss-specialist Feedburner overgenomen. En de fotowebsite Panoramio moet Yahoo-Flickr beconcurreren.

Rss, of 'really simple syndication', is een formaat om informatie op het web te publiceren zodat het gemakkelijk en snel kan verspreid worden. Onder meer FeedBurner, opgericht in 2004 in Chicago, biedt die dienst aan. Het bedrijf verdeelt zo informatie die afkomstig is van ruim 430.000 online uitgevers en publicisten en plaatst advertenties op webpagina's en nieuwssites.Het zijn net die advertenties die Google interesseren. De webreus heeft er alvast 100 miljoen dollar voor over. Almaar meer internetsurfers gebruiken namelijk rss-feeds om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws op hun favoriete websites en klikken niet meer door naar het originele artikel. Websites die omzet genereren door klikadvertenties lopen zo heel wat inkomsten mis. Als adverteerders daardoor hun interesse verliezen in dergelijke advertenties, verliest Google centen. Met Feedburner kan Google klikadvertenties rechtstreeks in rss-feeds plaatsen en zo het probleem omzeilen.Google heeft daarnaast ook Panoramio opgeslokt. Op die website kunnen gebruikers foto's plaatsen en delen. De foto's zijn voorzien van geolocatie waardoor de plaats waar ze genomen zijn wordt getoond op Google Earth en Maps. Met de overname versterkt Google zich in de strijd tegen Yahoo, dat een tijd terug de populaire fotosite Flickr overnam. Het bedrijf News Corp heeft vorige week dan weer de fotowebsite Photobucket gekocht.

Onze partners