Google koopt marketingmarktplaats voor youtubers

© Ryhor Bruyeu
Els Bellens
Els Bellens Technologiejournaliste bij Data News

Google heeft start-up FameBit gekocht. Dat is een marktplaats die de makers van video’s in contact wil brengen met marketeers.

Door de overname van een marketingmarktplaats lijkt het erop dat Google manieren zoekt om wat meer geld in het laatje te brengen voor YouTube, dat vooralsnog verlieslatend is. Het komt ook de makers van de videos zelf uit. Die zouden zo kunnen beginnen geld verdienen met advertenties, of nieuwe manieren vinden om zich te laten sponsoren. Voor wie veel ‘views’ aantrekt, is YouTube al een tijdje bijzonder lucratief. Google heeft voor de site een partnerprogramma opgezet, dat populaire youtubers de kans geeft om geld te verdienen met de advertenties die voor hun filmpjes getoond worden. Daarnaast zijn er ook een reeks echte ‘netwerken’ ontstaan die youtubers samenbrengen en ondersteunen voor advertentie- en sponsorinkomsten.

Famebit kan dus gezien worden als een concurrent voor die netwerken maar YouTube’s Ariel Bardin ontkent dat: “Videomakers zullen altijd zelf kunnen kiezen hoe ze omgaan met merken en er zijn veel goede bedrijven die dit soort diensten aanbieden. Deze overname verandert daar niets aan. We hopen dat FameBit’s gedemocratiseerde marktplaats zowel grote als kleine makers direct in contact zal brengen met merken.” Volgens FameBit zelf richt het zich dan ook op kleinere kanalen en ‘long tail’ video’s, niet specifiek op de populaire zwaargewichten.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content