Google lonkt naar online discount Groupon

Guy Kindermans Guy Kindermans is freelance journalist bij Data News.

Google zou volgens de New York Times 5 tot 6 miljard dollar veil hebben voor online discountbedrijf Groupon, Amerikaanse marktleider in deze niche.

Google zou volgens de New York Times 5 tot 6 miljard dollar veil hebben voor online discountbedrijf Groupon, Amerikaanse marktleider in deze niche.

Groupon dat opgericht is in 2008, biedt zijn 12 miljoen aangesloten leden dagelijkse kortingen van 50 tot 90 procent op aankopen in grote hoeveelheden van producten en diensten bij lokale bedrijven. De naam ‘Groupon’ is dan ook de samentrekking van de woorden ‘group’ (groepsaanschaf) en ‘coupon’ (kortingbon). Ook nationale merken in de Verenigde Staten, zoals onlangs The Gap, hebben al een nationale kortingsactie gedaan (goed voor een omzet van 11 miljoen dollar op één dag).

Volgens de New York Times (NYT) zou Google eerst 3 tot 4, en momenteel 5 tot 6 miljard dollar bieden voor Groupon, om zich zo snel in te kopen in het verkoopweefsel van lokale markten. Meteen zou dit Google’s grootste overname zijn. Een en ander zou samenhangen met Google wens om naast zijn ‘search’-kernactiviteit ook de ‘location and local services’ en in het bijzonder e-commerce als belangrijke bron van inkomsten uit te bouwen.

Een site als TechCrunch wijst erop dat Google Groupon-deals als tags kan koppelen aan lokale zoekopdrachten of Google maps. Bovendien wil het bedrijf op die wijze allicht ook opkomende concurrenten als Facebook voorblijven. Deze laatsten winnen aan populariteit bij het zoeken naar producten of aanbiedingen door het bevragen van vrienden en kennissen.

Volgens de NYT zou Google met zijn bod Yahoo de loef afsteken, dat niet meer dan 2 miljard dollar zou hebben geboden. Groupon zou dat te weinig hebben gevonden, en bovendien een technologisch sterker bedrijf als overnemer verkiezen. Google beschikt momenteel over zowat 33 miljard dollar cash, en zou naar verluidt wel niet hoger dan het huidig bod willen gaan. Volgens de NYT zou de ceo van Groupon commentaar op een mogelijke deal hebben geweigerd, tenzij de journalist ook “bereid was te praten over mijn andere passie, het bouwen van miniatuur poppenhuizen.” Quod no,

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content