Google richt divisie op voor virtual reality

Cardboard © Reuters
Wim Kopinga Freelance journalist

Google is een bedrijfstak in virtual reality begonnen. Clay Bavor, de man die nu alle producten overziet, zal leiding geven over de nieuw opgerichte productgroep onder zijn hoede nemen.

Nadat Oculus en HTC de afgelopen week bekendmaakten dat hun VR-brillen in de voorverkoop gaan, begint Google (eindelijk) een eigen divisie in virtual reality, schrijft Re/code. De zoekgigant was al langer bezig met virtual reality, met onder andere de Cardboard, maar had er nog geen aparte bedrijfstak voor.

In 2014 kwam Google al met de Cardboard, een goedkope variant op de dure VR-brillen – verkrijgbaar vanaf 15 euro). De bril van Google is van karton en er kan een smartphone in gestopt worden voor het beeld. Maar de oprichting van de nieuwe divisie geeft aan dat Google virtual reality serieuzer wil gaan nemen, al is niet gelijk duidelijk waar het bedrijf zich op gaat richten. Want of er een concurrent van de Oculus Rift of HTC Vive zal komen vanuit Google is niet duidelijk.

Op het gebied van VR zijn Oculus en HTC momenteel verreweg het verst. Google heeft dus een flinke inhaalslag te maken. Oculus – eigendom van Facebook – is momenteel de grootste speler, al zal het prijskaartje van de bril (699 euro) ervoor zorgen dat niet iedereen gelijk VR in huis zal halen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content