Google-search krijgt instant info

Guy Kindermans

18/05/2012 - 11:31

Google’s nieuwe Knowledge Graph plaatst meteen ook informatie op de pagina’s met zoekresultaten, met een fikse snuif AI.

De belangrijkste vernieuwing van Google zoekmotor, zo wordt Knowledge Graph in sommige kringen omschreven. Op de aankondigingsblog stelt Amit Shinghai, senior vice-president engineering bij Google, dat “Knowledge Graph je in staat stelt te zoeken naar dingen, mensen of plaatsen waar Google kennis over heeft […] en je ogenblikkelijk informatie over biedt die relevant is aan je opzoeking.” Daarbij wordt rekening gehouden met de verschillende betekenissen die een term kan hebben – het voorbeeld is Taj Mahal, dat een gebouw kan zijn, een muzikant (of allicht een restaurantje in de buurt) – om een overzicht van mogelijke informatie te beiden. De informatie zelf wordt mee bepaald door wat andere personen over dat onderwerp hebben opgezocht.

Voorts kan een gebruiker zo ook bijkomende weetjes over ene onderwerp verkrijgen, die hij of zij anders nooit zou hebben onder ogen gekregen. Concreet wordt voor Knowledge Graph dan ook een eerste aanzet tot semantische elementen, een stuk artificiële intelligentie (AI) en de opgedane informatie inzake zoekgedrag in Google met elkaar gecombineerd. Een en ander komt overigens uit de laboratorium van Metaweb, een bedrijf dat door Google werd overgenomen in 2010.

De nieuwe zoekmogelijkheden worden al sinds eind vorig jaar getest en worden nu geleidelijk aangeboden aan Engelstalige gebruikers in de VS. Ook versies voor smartphones en tablets zitten in de pijplijn, wat al speculaties over Siri-achtige (Apple’s informatiedienst) toepassingen opriep.

Overigens worden ook een aantal bedenkingen bij de nieuwe dienst geformuleerd. Zo zou de nieuwe dienst allicht het verkeer naar informatiesites als Wikipedia kunnen beïnvloeden (lees: verminderen) en Google nog meer in de richting van een informatiemonopolie laten ontwikkelen. Terzake werden al klachten ingediend in de VS. Zelfs copyrightzorgen dienen zich aan, want wat als Google dergelijk materiaal uit sites haalt en op de pagina met zoekresultaten afbeeldt? En wat met mogelijks foutieve informatie, die erin slaagt misbruik te maken van Google’s algoritmen?

Anderzijds wijzen de meeste commentaren erop dat een aanpak als Knowledge Graph de toekomst voor zoekmotoren vormt, zoals overigens eerder al geïllustreerd door diensten als DuckDuckGo en Wolfram Alpha.

Data News in je nieuwsoverzicht op Facebook

Meer over: , ,

   

Reageer

Nieuwsbrief

Schrijf u in op Data News dagelijkse nieuwsbrief

Schrijf u in op Data News Start-ups maandelijkse nieuwsbrief

Schrijf u in op Data News Jobs wekelijkse nieuwsbrief

E-mail:
 

Whitepapers