Google stopt verkoop van 'slimme bril' Glass

15/01/15 om 19:54 - Bijgewerkt om 20:39

Bron: Datanews

Google zet het 'Google Glass Explorer' programma stop. Maar dat wil niet zeggen dat de slimme bril helemaal begraven wordt. Het is nu aan Tony Fadell - de man achter de Nest-thermostaat - om een nieuwe toekomst voor Glass uit te tekenen.

Google stopt verkoop van 'slimme bril' Glass

© Google

De laatste maanden viel steeds nadrukkelijker de vrees te horen dat Google Glass zou stopgezet worden. Ontwikkelaars lieten het ooit zo gewilde hebbeding links liggen, de bril dook alsmaar minder op conferenties op, en heel wat gebruikers van het eerste uur haakten af bij gebrek aan technologische evolutie.

Google stopt nu officieel met Glass Explorer: dat is het programma waarlangs consumenten in de Verenigde Staten sinds 2013 een Glass konden aanschaffen voor 1.500 dollar. Sinds vorige zomer kon dat ook in het Verenigd Koninkrijk. Die stap werd toen nog gezien als een laatste opstapje naar een grote, commerciële lancering voor het brede publiek maar die lancering lijkt nu weer verder weg dan ooit. Wie nog een Glass wil kopen, krijgt nog tot 19 januari de tijd.

Dood en begraven?

Toch is de technologie nog niet dood en begraven. Glass wordt uit de r&d-afdeling (de Google X divisie, nvdr) getild en zal als een apart project onder leiding van huidig manager Ivy Ross rapporteren aan Tony Fadell: de ceo van het vorig jaar door Google overgenomen Nest. Aan Fadell en Ross de taak om Glass te hertekenen en te herpositioneren. Oftewel: zorgen dat gebruikers van de slimme bril er niet langer als idioten uitzien, een antwoord bieden op de privacy- en security-bezwaren rond met name de cameratoepassingen en er uiteindelijk een 'nieuw' afgewerkt product van maken.

Dat Fadell bij nieuwe producten betrokken ging worden, lag binnen de lijn van de verwachtingen: Fadell was in het verleden immers nog verantwoordelijk voor de iPod- en iPhone-projecten bij Apple. Benieuwd of hij en zijn team er zullen in slagen om van een vernieuwde Glass alsnog een nieuw massaproduct te maken. Over timings en tijdspannes is nog niets bekend.

Lees meer over:

Onze partners