Google verliest terrein op webadvertentiemarkt

Google en DoubleClick domineren nog steeds de webadvertentiemarkt, maar verliezen marktaandeel aan kleine spelers.

Google en DoubleClick domineren nog steeds de webadvertentiemarkt, maar verliezen marktaandeel aan kleine spelers.

Met een gezamenlijk marktaandeel van 57 procent is het duo Google – DoubleClick nog steeds de grootste partij wat het oproepen van advertentieservers betreft. Dat blijkt uit een nieuw vergelijkend marktonderzoek van Attributor.

Yahoo en Microsoft zijn samen maar goed voor 13,5 procent, en zouden bij een eventueel samengaan dus niet meteen een geloofwaardige concurrent hebben opgeleverd voor Google. Opvallend is trouwens dat het aandeel Yahoo – Microsoft in januari nog goed was voor 21,5 procent.

Uit de studie blijkt dat Google een goede zaak gedaan heeft met de overname van DoubleClick. Dat bedrijf tekent voor 31 procent van de verwijzingen naar advertenties. Het eigen AdSense-programma van Google is goed voor 26 procent.

Toch zagen ook Google en co. hun gezamenlijk marktaandeel dalen van 70 procent begin dit jaar tot 57 procent vandaag. Niet Yahoo nog Microsoft snoepten aan de dominantie positie van de internetgigant, maar wel kleinere partijen zoals Revenue Science, AOL en ValueClick.

Attributor ging na op 75 miljoen websites welke advertentienetwerken er werden gebruikt. Het bureau keek zowel naar tekst-als beeldadvertenties.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content