Google vreet aan Microsoft-aandeel op zoekmachinemarkt

Google deelt een fikse klap uit aan Microsoft op de zoekmachinemarkt. Microsofts zoeksites verloren op een jaar tijd 31 procent marktaandeel in Amerika, ten gunste van Google maar ook van Ask.com.

Google deelt een fikse klap uit aan Microsoft op de zoekmachinemarkt. Microsofts zoeksites verloren op een jaar tijd 31 procent marktaandeel in Amerika, ten gunste van Google maar ook van Ask.com.

Dat blijkt uit cijfers van marktonderzoeker Hitwise.com, dat die haalt uit steekproeven bij 10 miljoen Amerikaanse internetgebruikers. Googles marktaandeel ging in de voorbije twaalf maanden van 60,9 naar 64,5 procent. Dat van MSN.com en Live.com, de twee zoeksites van Microsoft, daalde van 10,7 naar 7,4 procent. Yahoo verloor 0,7 procent marktaandeel en klokte af op 21,7 procent. Ask.com groeide met 0,4 procent tot 4,7 procent.

Google boekte in Amerika in de drie maanden tot eind september 2 miljard dollar omzet in de Verenigde Staten, 48 procent van de totale omzet op de markt. 65 procent van Googles kwartaalomzet is afkomstig uit tekstadvertenties rondom zoekresultaten.

“Goed nieuws voor Google, die groeicijfers, maar het nadeel is dat het marktaandeel zo groot is dat er amper nog groei is te realiseren”, aldus analist Henry Blodget. Hij verwacht dat Google in Amerika uiterlijk 70 tot 80 procent marktaandeel zal halen.

Uit de cijfers van Hitwise blijkt bovendien dat Google verantwoordelijk is voor 29 procent van het verkeer op medische en gezondsheidswebsites en voor 21 procent op reiswebsites. In laatstgenoemde categorie betekent dat een stijging van 23,5 procent. Googles bijdrage aan zakelijke en financiële sites steeg op een jaar tijd met 30,8 procent tot 10,4 procent in oktober 2007.

In samenwerking met Computable

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content