Gps-markt moet zichzelf heruitvinden

Kristof Van der Stadt
Kristof Van der Stadt Hoofdredacteur bij Data News

Haaks op de immense populariteit van de gps, staan de povere resultaten van de ‘navigation solution providers’. De markt moet zichzelf heruitvinden, zegt Gartner in een nieuw rapport.

Haaks op de immense populariteit van de gps, staan de povere resultaten van de ‘navigation solution providers’. De markt moet zichzelf heruitvinden, zegt Gartner in een nieuw rapport.

‘Navigation solution providers’ hebben het bijzonder moeilijk. Factoren als een grotere concurrentie, de verschillende platformen voor de toestellen, en te weinig manieren om zichzelf te onderscheiden van andere fabrikanten of leveranciers zorgen ervoor dat een navigatietoestel of -oplossing alsmaar meer een ‘commodity’ wordt. Een trend die volgens Gartner bevestigd wordt door een recent onderzoek waaruit blijkt dat bij consumenten navigatie bovenaan het verlanglijstje staat voor it-applicaties in de wagen.

Het gevolg is wel dat de marges voor fabrikanten en solution providers pijlsnel krimpen en dat de inkomsten onder druk komen te staan. Dat zal volgens Gartner dan weer leiden tot een verdere consolidatieslag in de navigatiemarkt. Volgens Thilo Koslowski, research vice president bij Gartner; zijn het vooral de fabrikanten van ‘portable navigation devices’ (PND’s, zeg maar de typische TomTom’s en Mio-toestellen) die te lijden hebben onder de commodity-trend: een trend die door de zwakke economie nog eens extra gevoed wordt.

Dat slechte nieuws voor de fabrikanten, zou voor de consumenten wel eens goed nieuws kunnen worden. Gartner voorspelt immers dat de marges verder zullen blijven krimpen en dat als gevolg daarvan de prijzen van PND’s verder zullen dalen in de komende twee jaar. Tegen 2012 zal een typisch PND-instapmodel (zonder connectiemogelijkheden) volgens Koslowski nog zo’n 49 dollar kosten. Omgerekend is dat amper 35 euro. “Dat is ongeveer 10 procent van de gemiddelde verkoopprijs van hetzelfde soort toestel in 2004”, maakt Koslowski de vergelijking. Mogelijk zullen enkele prijsbrekers zelfs nog onder die prijs duiken, door toestellen aan te bieden met beperkte kaartendekking of een kleinere database van ‘points-of-interest’.

Om hun markt veilig te stellen, kunnen navigation solution providers volgens Koslowski twee strategische keuzes maken. Een mogelijkheid is om het absolute leiderschap na te streven wat kosten, prijzen en distributie betreft en te gaan voor een aanpak met hoge verkoopsvolumes. Maar – per definitie – is die aanpak maar voor weinig bedrijven weggelegd. Een andere mogelijkheid is om het huidige productaanbod om te vormen naar een servicegericht model en geld te slaan uit diensten.

Gartner doelt dan op een servicemodel waarbij bepaalde diensten via een draadloze verbinding werken op verschillende platformen en toestellen. Nieuwe locatiebewuste diensten bijvoorbeeld zouden een frisse wind door het landschap laten waaien en ervoor zorgen dat de huidige spelers zich voortaan ‘personal navigation service providers’ kunnen noemen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content