Groei gsm-reuzen nog niet gestuit

05/03/07 om 00:00 - Bijgewerkt op 04/03/07 om 23:59

Bron: Datanews

De Nokia's en Motorola's van deze wereld zijn niet te stuiten. In 2006 was de top zes op de gsm-markt goed voor een marktaandeel van 84 procent.

De cijfers zijn afkomstig van analistenkantoor Gartner. Blijkt dat vorig jaar wereldwijd meer dan een miljard toestellen geleverd zijn door gsm-fabrikanten. Van dat aantal werden bijna 991 miljoen gsm's aan de man gebracht. Dat is 21,3 procent meer dan in 2005.De reuzen van de markt moeten geenszins inboeten door de komst van eventuele nieuwe spelers. Integendeel, Nokia vergrootte zijn marktaandeel nog van 32,5 procent naar 34,8 procent. Dat betekent dat het bedrijf 102,8 miljoen gsm's verkocht. Nokia heeft volgens Gartner slim ingespeeld op de vraag in westerse markten naar dunne gsm's met veel mogelijkheden.Motorola deed ook beter met een groei van 17,7 naar 21,1 procent of 61 miljoen gsm's. De nummer drie, Samsung, moest met een klein procentje minder tevreden zijn en haalde 11,8 procent. Sony Ericsson klom van plaats vijf naar plaats vier door een sprong van 6,3 naar 7,4 procent. LG zakte van 6,7 naar 6,3 procent. Sagem vervolledigt de top zes, die goed is voor bijna 84 procent van de markt.Hoewel de groei in 2007 zal afnemen, verwacht Gartner toch dat de verkoop nog aan de 1,2 miljard gsm's zal geraken. Dat dankzij de sterke nieuwe markten als China en India.

Onze partners