Grootste ‘vliegende computer’ bezoekt België

Guy Kindermans Guy Kindermans is freelance journalist bij Data News.

Met Lufthansa’s Airbus A380 landde in België voor het eerst ‘s werelds grootste passagiersvliegtuig en allicht ‘s werelds grootste verzameling ‘compute power’ in de lucht.

Met Lufthansa’s Airbus A380 landde in België voor het eerst ‘s werelds grootste passagiersvliegtuig en allicht ‘s werelds grootste verzameling ‘compute power’ in de lucht.

De Europese bouwer van passagiervliegtuigen Airbus heeft met zijn A380 niet alleen ‘s werelds grootste passagiervliegtuig gebouwd, goed voor maximaal 853 reizigers verdeeld over twee passagiersdekken (526 passagiers in de Lufthansa A380). Het is tevens zonder twijfel s’ werelds grootste verzameling van vliegend computervermogen.

Immers, zowel de boordinstrumenten (avionics) als de stuurinrichting (een ‘fly-by-wire’ aansturing van de stuur- en draagvlakken), de motorsturing (Full Authority Digital Engine Control), de cabinesystemen en last but not least het ‘in-flight-entertainment’ systeem voor de passagiers doen allemaal uitgebreid een beroep op computervermogen.

Bovendien beschikken de piloten over een ‘electronic flight bag’ voor de nodige informatie tijdens de vlucht, terwijl een monitoring systeem continu bijhoudt en doorstuurt wat er eventueel fout gaat aan boord van het vliegtuig.

Al dat computervermogen is verdeeld over vier ‘domeinen’ (Aircraft Control, Aircraft Information, Passenger Entertainment, Passenger Devices), die in wezen grote netwerekn aan boord van het vliegtuig vormen. Gevraagd of hij wist hoeveel computervermogen hij aan boord had, lachtte commandant Dr. Karsten Benz en klonk het antwoord “Veel!” Overigens heeft Lufthansa wel een aantal piloten in dienst met computerwetenschappen als tweede diploma!

Het resultaat van dat alles is onder meer een vliegtuig dat tot de zuinigste ter wereld wordt gerekend (3 liter kerosine/passagier/100km) en waarvan de systemen ‘meedenken’ om processen te optimalizeren. Bovendien zorgt het voor een vliegtuig dat uiterst stabiel is in de lucht en even makkelijk te vliegen is als een kleiner toestel, onderstrepen de piloten.

Het bezoek aan Brussel was overigens een tussendoortje voor het toestel, dat eerder deze week de Duitse ‘Mannschaft’ naar Zuid Afrika had gevlogen en kwam overvliegn van de ILA luchtvaartshow in Berlijn. Binnenkort starten de lijnvluchten naar Tokyo, later naar Bejing en in de tweede helft van dit jaar naar Johannesburg (Zuid Afrika), dat laatste in code sharing met Brussels Airlines.

(*) In een niet-militair of niet-wetenschappelijk vliegtuig

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content