Gsm belangrijker dan lief

02/03/09 om 11:09 - Bijgewerkt om 11:08

Bron: Datanews

De 'Webciety'-studie van de Duitse ict-branchevereniging Bitkom leert dat het internet echt diep ingrijpt in de maatschappij. Inclusief uitspraken als de bovenstaande titel.

De 'Webciety'-studie van de Duitse ict-branchevereniging Bitkom leert dat het internet echt diep ingrijpt in de maatschappij. Inclusief uitspraken als de bovenstaande titel.

Gepresenteerd daags voor de aanvang van CeBIT leert de studie van Bitkom inzake het gebruik en de impact van het internet op de maatschappij, dat de 'digitale kloof' zich rond de leeftijd van 50 situeert. Maar hoe jonger, hoe zwaarder die impact is.

Zo stelt 97% van de bevraagde jongeren (14-29 jr) dat ze niet zonder hun gsm kunnen (tegen 56% van de algemene bevolking). Voor 84% van hen kan het leven ook niet zonder internet (tegen 54% bij de bevolking). Anderzijds ziet slechts 43% van die jongeren het leven niet zitten zonder een levensgezel(lin), tegen 74% van de algemene bevolking.

De kloof rond de leeftijd van 50 blijkt uit de toegangspercentages van de verschillende leeftijdsgroepen: 86% van de 14-29 jarigen heeft thuis internettoegang, naast 83% van de 30-49 jarigen. Slechts 46% van 50-64 jarigen heeft bij hen thuis toegang, en slechts 35% van de 65plussers. Bitkom wijst op de noodzaak om allicht het gebruik van het internet nog meer aan te passen aan de specifieke noden en wensen van die groepen (in casu de ergonomie van de software). Overigens blijken de ouderen die wel on-line gaan, dit uitdrukkelijk als een verbetering van de levenskwaliteit te ervaren.

Andere punten in de studie zijn de nauwe verweving van beroepsmatig en privé-internetgebruik (32% van de respondenten maakt meerdere keren per week gebruik van hun privé-toegang voor beroepsdoeleinden) en het besef dat iedereen zelf aan zijn veiligheid moet werken!

Volgens 52% van de respondenten zijn de gebruikers zelf in eerste instantie verantwoordelijk voor het beschermen van persoonsgebonden gegevens in het internet, tegen 44% respondenten die hiervoor de overheid verantwoordelijk achten en 4% die meer verwachten van de bedrijven.

Uiteindelijk stelt 44% van alle respondenten dat het internet hun persoonlijke levenstijl in de voorbije 10 jaar zeer sterk tot sterk heeft veranderd, tegen slechts 18% zeer weinig of helemaal niet. De studie werd uitgevoerd bij een representatieve groep van 1.000 Duitsers.

Onze partners