Hack bij Uber: De Backer wil weten of ook gegevens van Belgische klanten gestolen zijn

22/11/17 om 18:09 - Bijgewerkt om 18:28

Bijna een jaar geleden hebben hackers de gegevens van ongeveer 57 miljoen klanten van Uber gestolen. De taxi-app maakte het nieuws pas gisteren bekend. Staatssecretaris voor Privacy Philippe De Backer (Open Vld) vraagt de Privacycommissie om na te gaan of er ook gegevens van Belgische Uberklanten gestolen zijn.

Hack bij Uber: De Backer wil weten of ook gegevens van Belgische klanten gestolen zijn

Philippe De Backer (Open VLD) © belga

"Ik heb gevraagd aan de Privacycommissie om te onderzoeken of er ook gegevens van Belgische klanten gestolen zijn", vertelt staatssecratris Philippe De Backer. "De consument moet er te allen tijde op kunnen vertrouwen dat zijn gegevens goed beschermd worden. Wanneer de gegevens gestolen worden, moet de consument ook op de hoogte gebracht worden. "

De Backer vindt het dan ook niet kunnen dat Uber een jaar gewacht heeft om te communiceren over de hacking. "Dankzij de nieuwe Europese privacyregels GDPR worden bedrijven vanaf mei 2018 verplicht om zoiets binnen de 72 uur aan te geven aan de bevoegde Gegevensbeschermingsautoriteit (GBA), die nadien een onderzoek kan starten. Dankzij de hervorming van de Privacycommissie tot een moderne GBA hangen consumenten niet langer af van de goodwill van bedrijven als Uber, maar verplichten we ze om transparant te zijn."

In de toekomst: boete van 130 miljoen dollar

Dat laatste heeft het taxi-bedrijf duidelijk nagelaten. In plaats van het lek te melden aan de autoriteiten, besloot Uber de hackers 100.000 dollar zwijggeld te betalen. Mocht zo'n incident plaatsgevonden hebben na 25 mei 2018, dan zou Uber een GDPR-boete van maar liefst 130 miljoen dollar boven het hoofd hangen. De boete om een serieus datalek niet te melden, zal namelijk 2 procent van de jaarlijkse omzet bedragen, merkt cybersecurity-bedrijf Trend Micro op.

Onze partners