Heel de wereld kijkt naar Steve Jobs

Het zal u allicht niet ontgaan zijn, maar alle ogen zijn deze week gericht op Steve Jobs. En dat is niet eens onterecht. Wanneer de ceo van Apple zelf al te kennen geeft dat de nakende aankondiging zowat de belangrijkste uit zijn carrière wordt, dan mogen we er toch wel van uitgaan dat het vonken zal geven.

Het zal u allicht niet ontgaan zijn, maar alle ogen zijn deze week gericht op Steve Jobs. En dat is niet eens onterecht. Wanneer de ceo van Apple zelf al te kennen geeft dat de nakende aankondiging zowat de belangrijkste uit zijn carrière wordt, dan mogen we er toch wel van uitgaan dat het vonken zal geven.

De grote vraag die iedereen zich stelt, is in hoeverre Jobs de sector van de traditionele media (kranten, boeken, televisie, …) nieuw leven kan inblazen met zijn fameuze tabletcomputertje.

Als hij slaagt in die aartsmoeilijke opdracht, dan zal de Amerikaan niet alleen gezien worden als de belangrijkste CEO van het voorbije decennium, maar ook van het decennium dat nog maar net is afgetrapt.

Het zou alvast een ongelooflijke tour de force zijn mocht Apple in de jaren tien even bepalend worden als in de jaren nul. Het is al straf om één sector grondig te hertekenen. Het trucje keer op keer blijven herhalen, is tot op heden eigenlijk ongezien.

Denkt u even mee. Henry Ford gaf een eeuw geleden de aanzet voor een belangrijke koerswijziging binnen de ontluikende auto-industrie. Conrad Hilton, wéér een Amerikaan, zette een nieuwe standaard in het internationale hotelwezen.

Graham Bell wordt nog steeds vereenzelvigd met de telefoon, en dichter bij huis bouwde Lieven Bauwens Gent uit tot het belangrijkste textielcentrum van het 19de eeuwse Europa. De Belg Leo Baekeland is dan weer de geschiedenis ingegaan als de man die kunststof introduceerde op grote schaal Allemaal konden ze één welbepaalde markt naar hun hand zetten, en meestal kregen ze nog vrij spel ook, simpelweg omdat er nog geen (dominante) concurrenten waren.

Enter Steve Jobs, die de voorbije tien jaar het muzieklandschap op zijn eentje hertekende, hetzelfde deed met de markt van de mobiele telefoons (en de traditionele producenten een schop onder de kont gaf waar ze nog steeds niet van bekomen zijn), de filmwereld verbaasde met de revolutionaire digitale animatiefilms van Pixar, en in het kielzog daarvan nog eens de impact van Apple op de computerindustrie exponentieel deed toenemen. Think different indeed!

Opnieuw: als Steve Jobs vers geld kan halen uit de traditionele media, dan wordt de superarrogante CEO, die door velen wordt afgedaan als een smeerlapke eerste klas, allicht heilig verklaard. Dan zal zijn mythische status in de komende jaren ongekende proporties aannemen.

Maar…. er is een ‘maar’. De gids mag dan ervaren zijn, er zitten op zijn zachtst gezegd flinke gaten in de weg. Hebben we anno 2010 niet allemaal een smartphone, een netbook en een laptop? En kunnen die apparaten eigenlijk niet knak hetzelfde als een tablet? Wat is de meerwaarde?

Bovendien wordt de markt in de komende maanden overspoeld met tablets en e-readers, van tientallen aanbieders. Waarmee wil Apple dit keer het verschil maken? Hoe kan Jobs de kaarten nogmaals schudden in zijn voordeel?

Gaat een nieuwe manier om het touchscreen te bedienen voor de grote doorbraak zorgen? Of heeft Apple misschien exclusieve akkoorden op zak met boekuitgevers en filmproducenten, iets wat door de Wall Street Journal gesuggereerd wordt en waar de meeste waarnemers intussen van uitgaan?

Komt er een soort van iTunes waar je krantenartikels, magazinecontent tot zelfs televisieprogramma’s kan kopen? Of wordt er, zoals de laatste geruchten willen, een heuse boekenwinkel van Barnes & Noble geïntegreerd in het toestel, en wordt het aldus een rechtstreekse uitdager voor de Kindle van Amazon?

Zoals altijd hebben de kranten intussen vol gestaan met allerlei mogelijke specificaties en karakteristieken, dankzij een rist goed georganiseerde en weloverwogen lekken. Geen bedrijf op aarde dat een hype kan creëren zoals Apple. Maar is er eigenlijk iemand die weet wat er verwacht mag worden?

Wat sowieso lijkt te kloppen, is dat Jobs de oude garde nog niet heeft afgeschreven. De laatste jaren is gebleken dat hij de traditionele mediabedrijven wil ‘helpen’ met zijn nieuwe distributievormen (al is het wel steeds Apple dat de prijs bepaalt en de voorwaarden stelt, tot groot ongenoegen van heel wat mediabonzen). “What drives all of these changes is technology, and Apple has an ability to influence that”, aldus een bron dicht bij de CEO.

In tussentijd is Apple ook enkele nieuwe vijanden aan het maken. Zeker de relatie met Google verzuurt in sneltempo. Vreemd is dat niet, want de strategie van Apple om geld te vragen voor content staat in schril contrast met het verhaal van Google, dat gelijkaardige content veelal gratis aanbiedt op platformen zoals YouTube, of gewoon via zijn zoekmachine.

De onenigheid tussen beide bedrijven over hoe er met ‘inhoud’ moet worden omgesprongen, heeft er zelfs voor gezorgd dat Steve Jobs gesprekken voert met oude vijand Microsoft (!!), om Bing te installeren als standaardbrowser op de iPhone, ten nadele van Google.

En heilig of niet, Jobs is niet onsterfelijk, zo bleek anderhalf jaar geleden toen hij onder het mes moest voor een levertransplantatie. Maar ondanks zijn zware ziekte, zou hij dit project toch van zeer nabij gevolgd hebben. Of het al de media-aandacht waard was, weten we morgen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content