Helft Belgische surfers surft draadloos

09/10/08 om 16:00 - Bijgewerkt om 15:59

Bron: Datanews

De helft van de 5,5 miljoen Belgische surfers surft draadloos. Dat blijkt uit de Belgian Media Mapping studie van InSites Consulting.

De helft van de 5,5 miljoen Belgische surfers surft draadloos. Dat blijkt uit de Belgian Media Mapping studie van InSites Consulting.

63 procent van de Belgen, ofwel 5,5 miljoen mensen, surft minstens een keer per maand op het internet. Dat is een stijging met 3 procent in vergelijking met 2007. Ons land zit daarmee boven het Europese gemiddelde van 60 procent. De Scandinavische landen (Zweden, Denemarken en Nederland) doen het het best. Griekenland en Portugal halen de laagste cijfers binnen Europa.

Er zijn nog steeds meer mannen (66 procent) die surfen dan vrouwen (59 procent) en Walen (58 procent) surfen minder dan Vlamingen (65 procent). In België is 21 procent van de internetpopulatie tussen 15 en 24 jaar oud. Negentien procent is 55-plusser. In vergelijking met vorig jaar zit het aantal 55-plussers in de lift.

De helft van de internauten surft draadloos. In 2005 was dat nog maar 15 procent. Bovendien zegt 17 procent van de Belgen dat ze in de nabije toekomst willen overschakelen naar draadloos internet.

E-mailen, routeplanners en online bankieren zijn de populairste online activiteiten. 61 procent van de mensen checkt zijn e-mail dagelijks, 31 procent doet dit wekelijks. Zeven op de tien surfers gebruikt maandelijks de routeplanner. Online bankieren is een wekelijkse activiteit. Online gokken is volgens InSites het minst populair. Slechts 6 procent van de internauten heeft dit het afgelopen jaar één keer gedaan.

De surfer, zowel man als vrouw, is op het internet vooral op zoek naar algemeen nieuws, reisinformatie en informatie over koken. Mannen zijn meer dan vrouwen geïnteresseerd in erotiek, ict-topics, economisch nieuws, overheid, sport en auto's. De Belgische surfers zijn het minst tevreden over wat er online te vinden is over cultureel nieuws, opleiding/trainingen en informatie over familie en kinderen.

Voor het onderzoek werden drie media onderzocht: internet, IDTV en Mobile. InSites voerde de studie uit in juni en juli van dit jaar. Er namen 23.500 surfers deel uit veertien Europese landen.

Bron: Belga

Onze partners