‘Helft van de online datingactiviteiten gebeurt via zakelijke apparaten’

© iStock

Bedrijfsleiders en werknemers kunnen hun bedrijf in gevaar brengen doordat ze vaak zakelijke apparatuur gebruiken om online te daten of doordat ze bedrijfsgeheimen doorgeven aan hun matches. Dat stelt beveiliger Kaspersky Lab op basis van onderzoek in dertig landen.

Het beveiligingsbedrijf ondervroeg wereldwijd 21.081 respondenten, waaronder 1.018 Belgen. Daarvan gaven er 6.458 (iets meer dan dertig procent) aan gebruik te maken van online datingplatformen.

Elf procent van die online daters bestaat uit bedrijfsleiders, terwijl nog eens 20 procent aangeeft tot het middenmanagement te behoren. “Hun online datinggewoonten zouden wel eens grote hoeveelheden vertrouwelijke bedrijfsgegevens in gevaar kunnen brengen”, stelt Kaspersky.

Bedrijfsspionage?

Hooggeplaatste managers lijken immers meer geneigd te zijn om werkgerelateerde informatie te delen. Slechts 12 procent van de volledige online datinggemeenschap vermeldt de werkgever in het profiel, terwijl 22 procent van de leidinggevende zakenmensen dit doet. Van alle gebruikers is 10 procent bereid om details over het werk of bedrijfsgeheimen te delen, maar onder eigenaren en topmanagers is dit 24 procent.

Bovendien geeft 38 procent van het topmanagement toe na een aantal dagen communiceren met matches professionele informatie te delen, tegenover 26 procent van de hele datingpopulatie. “Door deze loslippigheid wordt niet alleen vertrouwelijke informatie vrij toegankelijk voor andere online daters, maar kunnen er ook grotere gevaren ontstaan – zoals bedrijfsspionage – als het in verkeerde handen komt”, klinkt het.

Geen scheiding tussen werk en privé

‘Houd zaken en privé strikt gescheiden’, zo luidt het aloude devies. Maar dat er van zo’n strikte scheiding al lang geen sprake meer is, wordt onderstreept door de lakse houding van respondenten als het gaat om online zoektocht naar de liefde. Ruim de helft, 51 procent, erkent de datingactiviteiten op zakelijke apparaten te doen, waardoor bedrijfsdocumenten, e-mails en zelfs wachtwoorden in de gevarenzone komen.

Het onderzoek laat ook zien dat 38 procent van de online daters het voor amoureuze doeleinden ingezette apparaat ook gebruikt voor het opslaan van zakelijke e-mails, terwijl 33 procent er werkgerelateerde data op heeft staan. Mochten deze gegevens in verkeerde handen vallen, bijvoorbeeld doordat de beveiliging wordt gecompromitteerd, dan kan dit ernstige gevolgen hebben voor het bedrijf. Van de bedrijfsleiders is bijvoorbeeld 19 procent wel eens geconfronteerd met een via een datingplatform door malware, spyware of ransomware geïnfecteerd apparaat, terwijl 9 procent te maken heeft gehad met gebruikers van een valse online identiteit.

Het spel van online daten is al uitdagend genoeg zónder dat mensen aan oplichters ten prooi vallen of hun bedrijf in gevaar brengen

“Het spel van online daten is al uitdagend genoeg zónder dat mensen aan oplichters ten prooi vallen of hun bedrijf in gevaar brengen”, zegt Martijn van Lom, General Manager Kaspersnky Lab Benelux. “Veel ondernemers en het topmanagement bedienen zich van digitale datingservices en het is zorgwekkend dat er zo makkelijk wordt omgesprongen met bedrijfsinformatie. Zakelijke apparaten moeten worden beschermd en gebruikers die online daten moeten veel voorzichtiger zijn met wat er in de strijd wordt gegooid om de interesse van een eventuele match te wekken.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content