Het Belgacom bastion

Vorige week kreeg ik een belletje van een vriendelijke medewerkster van Belgacom. Of ik belangstelling had om goedkoper te bellen? Of ik wou horen wat Belgacom te bieden had? En wie dan wel die operator was bij wie ik nu zat?

Voor een kleine garnaal als ik, die gemiddeld zo’n 30 euro per maand betaalt aan oproepkosten (het isdn-abonnement – 35 euro per maand – is wel nog een ergerlijk Belgacommonopolie) doet de dominante operator wel erg veel moeite. Meer nog, het loont blijkbaar ook de moeite. Nee, ik ben na vijf jaar niet teruggekeerd, maar het gros van de Belgische ict-managers kiest wel nog steeds uitsluitend voor Belgacom. Het winback programma van de ex-monopolist heeft ervoor gezorgd dat ze hun alternatieve dienstenleverancier alweer de rug toegekeerd hebben. En ze hebben wel vage plannen om eens te veranderen van operator, maar in de praktijk gebeurt dat niet zo vaak. Belgacom is een pletwals, heeft honderden verkopers op de baan, geeft een veilig gevoel, een perceptie van continuïteit. Daar staat een heterogene en gefragmenteerde groep van alternatieve operatoren tegenover. Het lot van die spelers wordt in veel gevallen niet in ons land bepaald en little Belgium maakt soms nog niet één procent van hun inkomsten uit. Er is duidelijk nood aan een tweede sterke speler in België, één die een volwaardig nationaal aanbod van breedband, mobilofonie en telefonie kan aanbieden. En ict-managers liggen echt niet wakker van digitale interactieve televisie.Negen jaar na de liberalisering is er nog altijd geen serieus alternatief voor de ‘twee Belgacomtorens’. Als Belgacom erin slaagt om Telindus binnen te halen, wordt het bastion nog versterkt en de concurrentie verder verzwakt. Een concurrentie waar de roep om kostenbesparingen vaak groter is dan klantenzorg. Want nee, ik heb eigenlijk nog nooit een belletje gehad van mijn alternatieve telefoonoperator. Of ik tevreden ben met de geboden dienst? Met de tarieven? Of het iets meer kan doen? Om eerlijk te zijn, toen ik klant was bij Belgacom gebeurde dat ook nooit. Customer care, ho maar.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content