Het einde van de tunnel

Mocht u het niet in de gaten hebben, dit is de allerlaatste corporate.net. Onverbiddelijk, zo heeft de uitgeversgroep VNU zopas beslist.

Het is een twijfelachtige eer om als redactiecordinator de allerlaatste pagina van dat allerlaatste nummer vol te mogen schrijven. Maar zo gaat dat nu eenmaal…Eigenlijk is er wat dat betreft ook niets schokkends aan de hand. Na maanden van tegenvallende advertentieverkoop en bijhorende reorganisaties, is het niet verwonderlijk dat een blad als dit de duimen moet leggen. In het huidige crisisklimaat in de uitgeverssector nog veel scherper dan in de eigenlijke IT-industrie zullen er vermoedelijk nog wel een paar titels sneuvelen.Wat wel verwondering wekt, is dat zon zaken schijnen te gebeuren wanneer je het net niet meer verwacht. Het ging al maandenlang slecht, in het bijzonder na de septembercrisis. Maar uitgerekend wanneer er tekenen van beterschap te zien zijn, valt het doek. In alle eerlijkheid, de timing van deze stopzetting ontgaat mij volledig.Toch geldt hier de regel die zovele dot-coms fataal is geworden die van het gezond verstand. Wanneer je als weldenkend mens vijf jaar geleden hardop sprak dat je op basis van de toenmalige praktijken nooit een stabiele business kon opbouwen, klonk er hoongelach, of minstens twijfel. De mythe kon zichzelf aardig in stand houden. Maar uiteindelijk is gebleken dat vele van die eerste generatie e-ondernemingen lege dozen waren. En uitgerekend op het moment dat enkele dot-coms op volle toeren raakten, en eindelijk ook werkelijke inkomsten begonnen te boeken, verloor de belegger zijn vertrouwen in het wereldje. Met de gekende gevolgen.Misschien was het precies omdt enkele e-tailers hun zaakjes eindelijk echt goed voor mekaar hadden, dat voor tientallen concurrenten plots de faade van de Grote Verwachtingen wegviel. Toen is onverbiddelijk gebeurd wat iedereen al tijden lang voorspelde. Een bedrijf dat zijn aandeelhouders moest overtuigen door te pronken met miljardenverliezen, kon niet gezond zijn. Het was ook niet gezond, zodat menig ballonnetje werd doorprikt. Eigenlijk is dat niet het verwonderlijke van de hele zaak, maar wel feit dat die collectieve zinsbegoocheling nog zo lang heeft kunnen duren.Net eender voor het huidige crisissfeertje. Natuurlijk zijn er enkele goede redenen waarom we momenteel in een dip zitten. De forse bestedingen die rondom het jaar 2000 zijn gemaakt, hebben ervoor gezorgd dat de meest dringende IT-vervangingen toen al zijn gedaan. Enkele grote bedrijven zijn natuurlijk rechtstreeks getroffen door de desastreuze WTC-aanslag, maar de meesten lijden alleen onder de bedrukte stemming. De onduidelijke positie van sommige marktleiders (de aanslepende rechtzaken tegen Microsoft, de turbulente HPaq-fusie en de creatieve boekhouding bij sommige anderen) doet daar ook geen goed aan. Hetzelfde gezonde verstand vertelt ons echter dat verder informatiseren de enige weg voorwaarts is. Dat de e-business integratie voor 98 procent van de bedrijven nog in de kinderschoenen staat. En dat er steeds meer dan voldoende werk zal zijn voor gekwalificeerde ITers. Het is dus gewoon de vraag wanneer die verdomde bui voorbij zal zijn. Maar dat het binnenkort weer een stuk beter zal gaan, staat eigenlijk buiten twijfel.Ondertussen vraagt iedereen zich af of het einde van de tunnel nu echt in zicht is. Iedereen beseft dat het eraan komt, maar om onverklaarbare redenen kan dat soms wat langer duren. Uiteindelijk moet de neus van de beleggersgemeenschap die qua dynamiek sterke gelijkenissen vertoont met een kudde schapen weer helemaal de andere kant uit.Uiteindelijk is het opnieuw die wispelturige belegger die beslist wanneer alles weer bergop gaat. Je zal het lot van je bedrijf dus maar in de handen leggen van deze technisch ongeletterden. De zogenaamde stabiliteit die institutionele beleggers bieden, is eerder al een lachertje gebleken. Zolang dat niet verandert, worden cruciale beslissingen nog steeds genomen op basis van hun resultaat binnen een termijn van drie maanden.Als ikzelf mn gezond verstand laat spreken, lijkt er na de zomer echt wel beterschap in te zitten. De artificile magerzucht heeft immers lang genoeg geduurd. Als bedrijven hun IT-budgetten nu niet beginnen te spenderen, dreigen ze te vervallen in een ziekelijke anorexie. Als jet mij vraagt, vieren we in oktober weer hoogtij. Hoog tijd om nog eens een goed IT-blad op te starten!

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content