Het sluipende gevaar van ‘giftige data’

In een informatiegesteunde economie moeten bedrijven meer aandacht besteden aan hun bedrijfsdata. Dat is meteen ook het doel dat het nieuwe Benelux-chapter van de Data Governance Council zich stelt.

In een informatiegesteunde economie moeten bedrijven meer aandacht besteden aan hun bedrijfsdata. Dat is meteen ook het doel dat het nieuwe Benelux-chapter van de Data Governance Council zich stelt.

Niet alleen de hoeveelheid data stelt problemen, maar ook de kwaliteit ervan. Zoals water er helder en veilig kan uitzien, maar toch dodelijk chemisch vervuild zijn, zo kunnen ook data ogenschijnlijk valabel zijn maar in werkelijkheid ‘giftig’ zijn en zo de hele informatieketting verzieken.

Zo illustreert Steven Adler, IBM’s Data Governance Solutions, de nood om werk te maken van ‘data governance’. Dat betreft de aanpak en continue processen die zorgen voor correcte en betrouwbare bedrijfsinformatie, met het noodzakelijke kwaliteitsniveau en geleverd waar en wanneer nodig. Naast de pure implementatieaspecten (zoals architectuur en producten) vereist dit ook – en wellicht nog meer – veel aandacht voor het definiëren, uitbouwen en continu opvolgen van de hele informatieketting. Dat betekent duidelijke doelstellingen en meetbare resultaten formuleren, evenals processen die helpen om bij dataproblemen de oorzaken weg te ruimen (ongeacht of die structureel of occasioneel van aard zijn). Een ‘data governance’-raad in een bedrijf kan daarbij helpen, mits hij voldoende gewicht in de schaal kan gooien door de ruggesteun van het management en de stakeholders.

Tijdens de eerste vergadering van het Benelux-chapter van de Data Governance Council, een initiatief van IBM en Envizion, bracht de Post een kijk hoe ze het probleem hadden onderkend en aangepakt, onder meer met de hulp van een ‘corporate data governance board’ en een ‘corporate data validation council’. Bijzonder belangrijk daarbij is de actieve ondersteuning door de ‘business’, klinkt het nog.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content