Het tijdperk van de gebruiker

17/12/02 om 00:00 - Bijgewerkt op 16/12/02 om 23:59

Bron: Datanews

Eerst was er het tijdperk van de monopolies, dat na 1984 gevolgd werd door een periode van opborrelende concurrentie. Vervolgens nam de technologie de overhand met wilde voorspellingen over onder andere video-on-demand.

Het meest recente tijdperk werd vooral bepaald door de beurs, investeerders en analisten die ingrepen in de strategie van de telecombedrijven. Met alle nefaste gevolgen vandien. Maar, zo zegt BT CEO Ben Verwaayen in een vraaggesprek met onderzoeksbureau Ovum, nu zijn we aanbeland in het tijdperk van de gebruiker. Die vraagt probleemloze oplossingen die werken! Hij is niet genteresseerd in handleidingen, telefoonnummers van helpdesks en de interne organisatie van een operatorDat het management van telcos nu pas tot dit inzicht komt, is verbijsterend. Verwaayen voegt er nog aan toe dat de dominante operatoren nooit hadden moeten investeren in het buitenland maar op eigen terrein bij de lokale klanten hadden moeten blijven.De meeste telcos hebben zich de voorbije twaalf maanden inderdaad teruggeplooid op de thuismarkt. Ook Belgacom. De nationale operator heeft al bij al weinig energie verloren in buitenlandse avonturen. Vandaag staat Belgacom erg sterk, niet in het minst geholpen door een monopoliegunstige regelgeving en een onzekere financile biotoop die de alternatieve operatoren tot zware kostenbesparingen dwingt en hun geloofwaardigheid ondermijnt. Dat de voormalige monopolisten opnieuw hoog scoren, kan niet de bedoeling geweest zijn van de liberalisering. De tarieven zijn fors gedaald, dat wel, maar de gebruiker krijgt steeds minder valabele keuzemogelijkheden waardoor de dienstverlening opnieuw dreigt af te glijden naar het niveau van het tijdperk van de monopolies. Is het dan toch zo dat de geschiedenis zich steeds herhaalt? Dan is de gebruiker toch weer de pineut.

Onze partners