“Het Vlaamse innovatiebeleid moet kmo-gerichter”

Hoog tijd dat Vlaamse overheid over de brug komt met steunprogramma’s op maat, zegt Unizo in een nieuw rapport.

Hoog tijd dat Vlaamse overheid over de brug komt met steunprogramma’s op maat, zegt Unizo in een nieuw rapport.

Kleine ondernemingen zijn innovatief, maar dan op een manier die niet terug te vinden valt in resultatenrekeningen of balansen. En toch is er een probleem, vindt Unizo. Het Vlaamse innovatiebeleid is te zeer toegespitst op grote ondernemingen en op high tech, terwijl kmo’s nu net snakken naar aangepaste steunmaatregelen. Bovendien heeft de Vlaamse overheid jarenlang telkens nieuwe instrumenten, agentschappen, instellingen en financieringsmechanismen gecreëerd.

Als Vlaamse ondernemers met goeie ideeën stelselmatig worden afgeschrikt door een ondoordringbaar woud aan steunmaatregelen, wordt dat op termijn een probleem voor onze economie. Unizo pleit er dan ook voor om het geplande kmo-programma van het IWT (het Instituut voor de Aanmoediging van Innovatie door Wetenschap en Technologie in Vlaanderen) in de praktijk om te zetten _ maar dan in vereenvoudigde vorm. Andere verzoeknummers: een gebruiksvriendelijke elektronische interface die het voor ondernemers mogelijk maakt om vlot de geschikte steun te vinden en aan te vragen. Plus: een gericht en eenvoudig communicatiebeleid over de grenzen van de verschillende agentschappen en instellingen heen, waarbij het belang van innovatie voor kmo’s in de verf wordt gezet.

“Daar zijn we allemaal druk mee bezig”, reageert Patricia Ceysens, Vlaams minister van Innovatie (Open VLD). Ze benadrukt dat het kmo-programma van het IWT al in 2000 werd gelanceerd, en dat er intussen 2.200 kmo’s gretig gebruik van hebben gemaakt. “Maar eenvoud is inderdaad een must. Het aantal bevoegde agentschappen wordt dan ook ingeperkt tegen 1 januari 2009.”

Hetzelfde geldt voor de vereenvoudiging van het innovatie-instrumentarium. Mooi zo, vindt Unizo, maar voegt er echter meteen aan toe dat innovatie niet enkel een kwestie van eenvoud is. Gedelegeerd bestuurder Karel Van Eetvelt verwijst naar het voorbeeld van de Amerikaanse Small Business Development Act. Die wet bepaalt dat de Amerikaanse federale departementen en agentschappen die over de O&O-budgetten beschikken, daar sowieso een deel van moeten toekennen aan kmo’s. Daarnaast is er in de VS nog de algemene doelstelling om 23% van de totale publieke aanbestedingen toe te wijzen aan kmo’s.

De vraag is of de Vlaamse kmo’s niet té afwachtend in de richting van de overheid kijken, alvorens zelf vernieuwend uit de hoek te komen. Het waargebeurde verhaal van de Vlaamse tapijtenfabrikant, die zich wanhopig afvraagt of hij nu vliegende tapijten moet maken misschien, is veelzeggend. Karel Van Eetvelt zucht. “De basisvoorwaarde voor innovatie is natuurlijk ondernemersschap. Ondernemers met een negatieve instelling zullen het niet lang uithouden, in tegenstelling tot de mensen die creativiteit als een uitdaging zien, en zich voortdurend afvragen hoe ze het beter kunnen aanpakken.”

Bron: Trends.be

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content