Hier zijn de winnaars van het 10e Belgische Startup Weekend!

30/06/14 om 16:55 - Bijgewerkt om 16:55

Bron: Datanews

108 deelnemers tekenden present op het Startup Weekend Brussels dat zondagavond werd afgesloten aan de Hogeschool Universiteit Brussel (HUB). De 10e editie kende heel wat afwisseling en was vrouwelijker dan gewoonlijk.

Hier zijn de winnaars van het 10e Belgische Startup Weekend!

108 deelnemers tekenden present op het Startup Weekend Brussels dat zondagavond werd afgesloten aan de Hogeschool Universiteit Brussel (HUB). De 10e editie kende heel wat afwisseling en was vrouwelijker dan gewoonlijk.

Terwijl al veel mensen in hun hoofd op vakantie waren, zwoegde een honderdtal mensen, gebeten door de ondernemersmicrobe, 54 uur lang om een idee om te zetten in de aanzet tot een businessplan.

Op de finale van zondag waren er ongeveer 200 aanwezigen in een oververhit amfitheater. De voorbije drie jaar trokken de Startup Weekens zowat 750 deelnemers in België.

De organisatoren, allemaal vrijwilligers, waren blij met de grote opkomst (de 2e grootste van de afgelopen 10 Belgische edities) en de grote verscheidenheid aan projecten.

Leo Exter, een habitué van de Startup Weekends, beklemtoonde als jurylid de vrouwelijke aanwezigheid (iets meer dan een derde vrouwen onder de teams). Dat waren er alvast heel wat minder bij de aanvang van de 'ondernemersmarathons' 3 jaar geleden.

Exter was nogmaals aangenaam verrast door het enthousiasme en de energie van de deelnemers, en door de kwaliteit van de ontwikkelaars, die er in minder dan drie dagen in slagen om apps of softwareprototypes te maken die ergens op lijken.

Het schoentje knelt wel nog vaak inzake kennis over management, meer bepaald het vermogen om het businesspotentieel van het idee in te zien (of te laten inzien). Al is het natuurlijk niet de bedoeling om al een afgewerkt financieel plan voor te stellen op het eind van het weekend...

Een andere belangrijke opmerking die ook altijd klopt als een bus: de interessantste projecten zijn soms het slechts gepitcht, en daarom duiken goede ideeën soms weer op in andere edities.

Zoals vaak zijn het de projecten die het meest ambitieus leken en een flinke dosis complexiteit (en dus potentiële meerwaarde) bevatten, die in de prijzen vielen:

De awards voor Beste Start-up en de Grote Prijs van de Jury gingen naar Tiny Stories vanwege de originaliteit en het grote potentieel.

Het gaat om een mobiele app waarmee kinderen emoties kunnen uiten via de stem van stripfiguren die overeenkomen met verschillende archetypes (de lieve, de prinses, de boze ...), en zo een verhaal kunnen maken.

Via de app kunnen ze in zekere zin spelen met poppen, maar dan op een digitale drager met animatie. De initiatiefnemers denken aan een puur recreatief gebruik die een nieuwe, toffe en creatieve manier van communiceren mogelijk maakt tussen verschillende generaties, maar ook aan therapeutische toepassingen, onder andere voor kinderen met autisme.

Een van de beoogde bronnen van inkomsten zijn handelsovereenkomsten met merken voor kinderanimatie zoals Studio 100, die hun personages zo op een originele manier kunnen valoriseren. Het project richt zich ook tot volwassenen die nog altijd de ziel van een kind hebben, met de slogan "Be a kid for 60 seconds".

De prijs voor 'lean' start-up werd toegekend aan Birzo voor zijn attitude en doorzettingsvermogen tijdens het weekend. Birzo is een mobiele applicatie die brouwers en bierliefhebbers met elkaar wil verbinden.

Brouwers zouden op het platform directe feedback van klanten kunnen verzamelen en bierliefhebbers zouden in avant-première toegang hebben tot nieuwe bieren.

De app ziet er leuk uit, is heel visueel en uitgerust met geolocalisatie om ... de beste cafés en brouwers uit de buurt op te sporen (en reclame-inkomsten te genereren).

Na een 7e deelname...

Tot slot ontving MailSwipe de prijs van de meest geeke start-up. "Normale mensen lezen hun e-mails, geeks zullen de app gebruiken die werd ontwikkeld door MailSwipe", grapte professor aan de VUB en Solvay Nikolay Dentchev, die de prijs uitreikte namens de jury.

Mailswipe werd bedacht door Eric Rodiguez, absoluut recordhouder van de Startup Weekends (7 deelnames!) en medeoprichter van Data.be (samen met Toon Vanagt). De app wil mails 'vooraf sorteren', zodat ze snel verwerkt kunnen worden op je smartphone, wanneer je vastzit in een file of in een wachtrij.

De app zou over 1 maand beschikbaar zijn in de Appstore, bij Google Play en in de Windows Phone Store, en werpt zich op als een 'hypereenvoudige' app die 4 basisinteracties mogelijk maakt (gelezen, ongelezen, verwijderen, uitstellen).

Enkele diensten gebeuren tegen betaling, zoals uitschrijven (de app doet dat voor jou), een "voice back"-functie waarmee je een gesproken bericht kunt achterlaten of berichten automatisch kunt klasseren.

"In het begin wilden we deze app gewoon voor onszelf ontwikkelen, om ons leven wat makkelijker te maken. Maar toen dachten we: waarom zouden we anderen er ook niet van laten genieten?", aldus Eric Rodriguez.

Dit 4e Startup Weekend Brussels werd ondersteund door impulse.brussels, Microsoft, de HUB en BetaGroup.

Onze partners