Hinkt je ICT-businessplan niet achterop?

12/07/2012 - 16:53

Je bent ervan overtuigd dat je een goed idee hebt, waarmee je kunt doordringen in de sector van de informatietechnologie en communicatie (ICT). Je werkt al maandenlang hard aan een businessplan, eventueel met de hulp van een incubator, en je denkt dat je klaar bent om nu echt met je bedrijf te starten. Maar heb je het commerciële en technologische potentieel van je 'geniale' idee wel echt beproefd? Je kunt je project immers gratis laten beoordelen door experts. Enkele tips.

De eerste sleutel tot succes voor een ondernemer, vooral in de hyperdynamische wereld van het web en de software, is optimistisch zijn, maar niet té ... Geloven in je ideeën, terwijl je met beide voeten op de grond blijft staan. Om gevoel voor maat te behouden moet je vaak neutraal en objectief advies van buitenaf vragen over de haalbaarheid van je ondernemingsplan.
Er bestaan structuren om je te begeleiden bij deze validatie van een aantal basiselementen. Dit is natuurlijk geen garantie voor succes - dat zou al te gemakkelijk zijn - maar het beperkt tenminste de risico's op een grote teleurstelling. Het Brussels Agentschap voor de Onderneming (BAO), een openbare instelling die gefinancierd wordt door het Brussels Gewest, heeft een ICT-Pool ingevoerd met de taak om Brusselse projectleiders te begeleiden in het brede ICT-spectrum: het uitgeven van software, multimediatechnologieën, telecommunicatiesystemen, enz.

"Het enige wat je nodig hebt is een businessplan en een productidee met grote toegevoegde waarde. Een multidisciplinair team van deskundigen in businessstrategie, intellectuele eigendom, marketing, financiën of technologisch toezicht staat voor je klaar om je idee te valideren en je te begeleiden bij alle stappen om je project tot een goed einde te brengen: het structureren van het project en de ramingen van de financiële behoeften, marketing, hulp bij intellectuele eigendom, het zoeken naar partners, … Als de start-up een aantal aspecten van onze evaluatiecriteria bevat, dan kunnen we ze onder onze hoede nemen na een selectieprocedure. "We bieden dan een hele reeks diensten die nog beter op jouw project zijn afgestemd, zoals advies over marketingstrategie, intellectuele eigendom, export, indirecte verkoop, rekrutering, enz.", aldus Juan Bossicard, ICT Business Unit Manager bij het BAO.

Bovendien kunnen de Brusselse ondernemingen in de softwaresector genieten van de dynamiek van de cluster Software in Brussel. Zij hebben er toegang tot een aantal deskundigen die via maandelijkse workshops gezamenlijk grote problemen aankaarten waar de software-uitgevers mee te kampen krijgen. Deze events vormen een uitstekende kans om te netwerken en ze stellen bedrijven in staat om nieuwe onderlinge synergieën te ontwikkelen en in interactie te komen met grote spelers die belangrijk zijn voor hun groei.

Deuren openen
De cluster Software in Brussel helpt start-ups ook om deuren te openen, zowel in België als in het buitenland, door deel te nemen aan prestigieuze beurzen in de ICT-sector, zoals de CeBIT in Hannover of het Web in Parijs. In november 2012 zal een tiental jonge Brusselse bedrijven, in samenwerking met Brussel Export en Invest, op ontdekkingstocht naar Silicon Valley kunnen gaan.
Be Park, Railnova, D-Sight, Tag Tag City zijn enkele voorbeelden van vernieuwende en veelbelovende start-ups die konden genieten van de steun van het BAO.

Evaluatiecriteria
1. Het vermogen van de ondernemer om plannen te maken voor de toekomst op basis van een realistisch scenario. "We zien nog vaak projectleiders, vooral voor het web, die rekenen op veel te optimistische omzetverwachtingen, hopend op meer dan een miljoen euro inkomsten op amper een jaar tijd. Het eerste criterium heeft daarom te maken met de persoonlijkheid van de ondernemer zelf", benadrukt Juan Bossicard van het Brussels Agentschap voor de Onderneming (BAO).

2. Het commerciële potentieel van het project. Heeft er een marktonderzoek plaatsgevonden? Beantwoordt de dienst of het product aan een reële vraag? In een land als België is het van groot belang om de gebruiker snel te winnen voor een businessmodel, in tegenstelling tot de VS, waar venture capital-investeerders bereid zijn te vertrouwen op toepassingen waarvan het businessmodel nog niet heel duidelijk is. Denk maar aan het begin van Twitter of Facebook. Het volstaat dus niet om een buzz te creëren, je moet deze vooral verzilveren.

3. Is het idee zo vernieuwend? Het is niet de bedoeling om het wiel opnieuw uit te vinden. Hierbij is het belangrijk om je niet alleen te beperken tot het opsporen van concurrenten die al actief zijn in deze niche, maar ook om de balans op te maken van soortgelijke pogingen die mislukt zouden zijn. Het BAO beschikt hiervoor over een technologische toezichtcel die de pers en de gespecialiseerde websites screent, inlichtingen inwint bij gelijkaardige instellingen elders in Europa en die banden onderhoudt met de "technology transfer officers" van de belangrijkste Belgische universiteiten en hogescholen.

4. Het vermogen van de ondernemer om zich door de juiste mensen te laten omringen. Je moet kunnen delegeren, maar het is geen goed idee om alles uit te besteden aan externe bedrijven. Alertheid wordt ook gemeten aan de hand van het vermogen van het jonge bedrijf om zijn vaste kosten te beheersen op het vlak van infrastructuur, magazijnen of gewoon kantoor. De start-up heeft er alle belang bij om in eerste instantie zijn vaste kosten te beperken door te kiezen voor een coworkingruimte. Gelukkig wordt het aanbod aan gedeelde bureaus steeds groter.

Een bijdrage van het Brussels Agentschap voor de Onderneming.

Data News in je nieuwsoverzicht op Facebook

Meer over: ,

   

Reageer

Nieuwsbrief

Schrijf u in op Data News dagelijkse nieuwsbrief

Schrijf u in op Data News Start-ups maandelijkse nieuwsbrief

Schrijf u in op Data News Jobs wekelijkse nieuwsbrief

E-mail:
 

Whitepapers

 
 

Wij raden ook aan