Hoe één ingenieur het halve internet platgooide

20/06/16 om 16:35 - Bijgewerkt op 21/06/16 om 08:58

Bron: Datanews

De grootschalige internetproblemen van maandagnamiddag zijn opgelost. Een menselijke fout bij het Zweedse bedrijf Telia lag aan de oorzaak. Dat zorgt meteen voor vraagtekens over de kwetsbaarheid van ons internet.

Hoe één ingenieur het halve internet platgooide

© iStock

Medium, Slack, Wordpress, WhatsApp, Reddit en Netflix: het zijn maar enkele van de vele apps en websites die maandagnamiddag niet of nauwelijks bereikbaar waren voor heel wat Europese surfers. Aanvankelijk leek het er op dat AWS - Amazon Web Services - de schuldige was. Heel wat populaire apps en services maken immers gebruik van de AWS-clouddienst. Maar ook websites die beroep doen op de clouddiensten van Cloudflare bleken niet bereikbaar.

De reden voor de grote storing lag noch bij AWS, noch bij Cloudflare, maar dieper in het hart van internet: bij het Tier 1 netwerk van de Zweedse infrastructuurleverancier Telia.

Telia Carrier is een van de ongeveer 20 bedrijven die de grootste netwerken ter wereld uitbaten. Het Telia Tier 1 netwerk maakt deel uit van de 'internet backbone': zeg maar die delen van het netwerk waar héél wat datatrafiek passeert.

Menselijke fout

Omdat de problemen zich alleen maar op het Europese vasteland situeerden, werd aanvankelijk gedacht aan een mogelijk probleem met een onderzeese kabelverbinding. Maar The Register meent ondertussen te weten dat de oorzaak te herleiden is tot een menselijke fout. Blijkbaar had één ingenieur een fout gemaakt bij het configureren van een van de belangrijkste routers van het Telia-netwerk, met als resultaat dat al het voor Europa bestemde dataverkeer per ongeluk richting Hong Kong gestuurd werd. Telia stuurde enkele uren na de storing naar netwerkoperatoren over de hele wereld een nota over de panne, vergezeld van de nodige excuses.

Vraagtekens

Telia wist het probleem relatief snel op te lossen, maar de onmiddellijke impact was enorm. Miljoenen Europese internetgebruikers ondervonden problemen met hun internetverbinding, met diensten gaande van WhatsApp tot Slack. Heel wat bedrijven ondervonden problemen met applicaties die gebruik maken van cloudservices die over een transatlantische verbinding passeren.

Het incident maakt pijnlijk duidelijk dat clouddiensten niet onfeilbaar zijn, maar plaatst zeker ook grote vraagtekens bij de kwetsbaarheid van ons internet. Of hoe één menselijke fout de helft van internet ontoegankelijk kon maken voor het Europese continent.

Onze partners