Hoe Facebook bepaalt welke statusupdates en foto's jij te zien krijgt

08/08/13 om 11:04 - Bijgewerkt om 11:04

Bron: Datanews

In jouw Facebook-nieuwsoverzicht wordt maar 20 procent van alle posts en foto's van je vrienden getoond. Maar hoe bepaalt de sociale netwerksite welke posts en foto's wel en niet relevant zijn voor jou?

Hoe Facebook bepaalt welke statusupdates en foto's jij te zien krijgt

© Reuters

Op een evenement in Californië heeft Facebook bij monde van engineering manager Lars Backstrom uitleg gegeven bij de nieuwsfeed - een overzicht van de statusupdates, foto's en andere berichten van je virtuele vrienden.

In het begin kreeg je in het nieuwsoverzicht alle posts van vrienden in chronologische volgorde te zien. Maar nu het sociale netwerk door ruim 1 miljard gebruikers bevolkt wordt, en er per gebruiker gemiddeld 1.500 berichten per dag kunnen langskomen, selecteert Facebook aan de hand van een algoritme welke berichten je wel te zien krijgt en welke niet. Hoe gebeurt die selectie precies?

Aan elke statusupdate (tekst of beeld) wordt automatisch een score toegekend. Die is gebaseerd op het aantal likes en reacties onder het bericht en het aantal keren dat het gedeeld wordt. Ook wordt de score bepaald door de relatie die jij hebt met de persoon die het bericht heeft gepost. Zo wordt er gekeken naar hoe vaak jij en je vrienden al op eerdere posts van deze persoon hebben gereageerd.

Een nieuwigheid in de nieuwsfeed is dat er tegenwoordig ook oudere berichten die je nog niet had gelezen bovenaan in je nieuwsoverzicht kunnen opduiken. Welke posts dat zijn, wordt opnieuw bepaald door de laatste interacties (likes, shares, enzovoort) die je met deze persoon hebt gehad. Deze aanpassing moet het aantal gelezen statusupdates opdrijven van 57 procent naar 70 procent, het aantal likes van oudere berichten doen stijgen met 5 procent, en het aantal interacties op Facebookpagina's van adverteerders en merken doen toenemen met 8 procent.

De gebruiker mag, kortom, geen belangrijk nieuws meer mislopen op Facebook. Het sociale netwerk moet fungeren als een soort 'gepersonaliseerde krant', zoals Mark Zuckerberg eerder al aangaf. Facebook kan zelf ook munt slaan uit de algoritmen, want gebruikers kunnen betalen opdat hun posts hoog in de nieuwsfeed van hun vrienden komen te staan.

Lees meer over:

Onze partners