"Hoe gedraag ik me in een virtuele wereld?" volgens IBM

02/08/07 om 10:20 - Bijgewerkt om 10:19

Bron: Datanews

Donker pak, wit hemd, keurige das: jarenlang was het kinderspel om een IBM-werknemer uit een groep ict'ers te pikken. Hoewel het bedrijf vandaag al soepeler is, is het niettemin het eerste bedrijf dat uitdrukkelijk regels over gedrag en uiterlijk van IBM'ers in virtuele werelden publiceert.

Donker pak, wit hemd, keurige das: jarenlang was het kinderspel om een IBM-werknemer uit een groep ict'ers te pikken. Hoewel het bedrijf vandaag al soepeler is, is het niettemin het eerste bedrijf dat uitdrukkelijk regels over gedrag en uiterlijk van IBM'ers in virtuele werelden publiceert.

De schaduw van IBM-voorman Thomas Watson Sr. heeft nog lang een 19de eeuwse schaduw op de werknemers van IBM geworpen. Kleding, gedrag, activiteiten: de soms erg precieze bepalingen weerspiegelden niet zelden de strikt protestantse achtergrond van Methodist Watson. Er gaan dan ook stemmen op die de richtlijnen van IBM inzake gedrag en voorkomen in virtuele werelden - of het '3D Internet', zoals IBM het noemt - wat misplaatst vinden en een mogelijke rem op het gebruik van deze omgevingen.

Uit de regels blijkt in ieder geval dat IBM zijn werknemers oproept behoedzaam te zijn en - een steeds weerkerend refrein - indien onzeker, toch maar te checken met het management. Het is niet alleen een kwestie van je bevoegdheid niet overschrijden, maar ook het naleven van de IBM-regels betreffende privacy en intellectuele eigendom die ook bij het zakendoen in de 'reële' wereld moeten worden nageleefd (de IBM Business Conduct Guidelines). Ook de regels inzake (onaanvaardbaar) gedrag binnen IBM moeten worden nageleefd.

Twee kenmerken van de 'virtuele wereld' worden bij dit alles benadrukt: het erg langdurige leven dat uitspraken of handelingen in het internet leiden én de fundamenteel 'publieke' aard van die werelden. Kortom, zonder bijkomende maatregelen is een virtuele wereld vandaag geen goede plek om vertrouwelijke en/of contractbesprekingen te hebben.

Bijzondere aandacht gaat ook uit naar het voorkomen van een bewoner in een virtuele wereld, t.t.z. de 'avatar', je verschijningsvorm in zo'n wereld. Maak duidelijk dat je werknemer bent van IBM als je optreedt in naam van het bedrijf en "het voorkomen moet redelijk en passend zijn voor de activiteiten waarin je betrokken bent," klinkt het. Het is allicht hier dat nog het duidelijkst herinneringen aan het 'keurige pakken'-tijdperk van IBM nazindert.

Als je iemand ontmoet die zich voordoet als IBM'er in voorkomen of uitspraken, "garandeert dit niet dat dit individu ook echt geaffilieerd is met IBM," waarschuwt de firma. IBM stelt ook dat een avatar met gedeeld eigenaarschap niet kan worden aangewend voor IBM's zakelijke aangelegenheden, tenzij met uitdrukkelijke toestemming van het management. Overduidelijk speelt hierbij de aansprakelijkheid een rol, zij het dat dergelijke gedeelde avatars ook interessant kunnen zijn (bijvoorbeeld als gestandaardiseerd contactpunt voor support).

Het initiatief wordt overigens positief ingeschat door e-adviseurs, zoals Robin Wauters, social media consultant Edentity. "IBM toont zich hiermee bewust van het feit dat gedragsrichtlijnen voor haar personeel niet op te delen vallen in 'offline' en 'online', maar dat specifieke gedragscodes van toepassing zijn voor zakelijke vertegenwoordiging in virtuele werelden als Second Life, There of Entropia Universe. Ik zou elke organisatie aanraden de richtlijnen van IBM als basis te nemen in hun personeelsbeleid, omdat ze in de eerste plaats uitgaan van gezond verstand en getuigen van een proefondervindelijk begrip van de opportuniteiten die virtuele werelden te bieden hebben."

Voor de geïnteresseerden, de 'IBM Virtual World Guidelines' kan je lezen op:[http://domino.research.ibm.com/comm/research_projects.nsf/pages/virtualworlds.IBMVirtualWorldGuidelines.html]

Onze partners