Hoe lang bepaalt Belgacom nog het menu?

Het was een rustige decembermiddag in 1997 in een klein eettentje aan de Brusselse chaussée de Charleroi. Mijn gsm zoemde en drie seconden later brulde een woedende vrouwenstem: hoe wij zo’n enquête durfden te publice-ren? Waar we het lef vandaan haalden? Dat die cijfers zeker fout waren en op niks, helemaal niks steunden. Het kot was te klein, de hoofdschotel werd afgevoerd, het regende rtt-banvloeken over Data News. De vrouwenstem bleek de woordvoerster van Belgacom te zijn.

Het was een rustige decembermiddag in 1997 in een klein eettentje aan de Brusselse chaussée de Charleroi. Mijn gsm zoemde en drie seconden later brulde een woedende vrouwenstem: hoe wij zo’n enquête durfden te publice-ren? Waar we het lef vandaan haalden? Dat die cijfers zeker fout waren en op niks, helemaal niks steunden. Het kot was te klein, de hoofdschotel werd afgevoerd, het regende rtt-banvloeken over Data News. De vrouwenstem bleek de woordvoerster van Belgacom te zijn.

Uit die eerste opiniepeiling van Data News naar aanleiding van de telecomliberalisering kwam naar voren dat zowat de helft van de Belgische ict-managers eraan dacht Belgacom in te ruilen voor een concurrerende telecom-operator. Vandaag, tien jaar later, blijkt uit diezelfde jaarlijkse enquête dat Belgacom steviger dan ooit in het zadel zit en nog altijd de dominante speler is. Is er de jongste tien jaar dan helemaal niets gebeurd? En zal er überhaupt nog iets veranderen? Zijn de kaarten, althans op de zakelijke markt, dan al gespeeld?

De tarieven zijn gedaald, fors zelfs. Dat klopt. Maar de factuur is daarom niet minder op geworden. Wat er ge-wonnen is op klassieke telefonie, werd netjes bijgeschreven, en met behoorlijk wat surplus, op de gsm-factuur. In het zog van het internetprotocol doken er integratieproblemen op en security-issues. Maar het meest onwaar-schijnlijke is dat de concurrenten, op Mobistar na, er nergens in geslaagd zijn om meer dan 10 procent marktaan-deel in de wacht te slepen. Begin 2000 was er al een oproep tot één grote alternatieve operator die Belgacom het vuur aan de schenen zou kunnen leggen. Vandaag is die nog altijd onbestaande. De markt is zo versnipperd als een hoopje gemalen parmezan, die verdwijnt in de overvloed van Belgacom. Die speelt kwaliteit en een grote aanwezigheid uit: ‘meer blauw op straat’, was niks nieuw voor Belgacom. Zolang de concurrentie genoegen moet nemen met kruimels, zal de dominante operator het hele menu voor zijn rekening blijven nemen. Ook tien jaar na datum. Met of zonder regelgever.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content