Saskia Van Uffelen
Saskia Van Uffelen
Saskia Van Uffelen is ceo van de BeLux vestiging van Ericsson en werd in 2012 verkozen tot Europese 'Digital Champion' voor België.
Opinie

17/07/15 om 11:16 - Bijgewerkt om 11:16

'Hoerageroep voor digitaal België nog niet op zijn plaats'

'Ik ben er trots op dat België begint te beseffen dat digitalisering geen luxe maar een noodzaak is', schrijft Saskia Van Uffelen, ceo van Ericsson BeLux en Europese 'Digital Champion' voor België. 'Maar misschien is de tijd aangebroken om de plannen nu om te zetten in daden.'

'Hoerageroep voor digitaal België nog niet op zijn plaats'

© web

Al vier op de vijf huishoudens hebben een internetverbinding. België lijkt goed bezig te zijn op vlak van digitalisering en ICT. Toch vrees ik dat we enkele belangrijke punten over het hoofd hebben gezien. Er is nog heel wat werk aan de winkel, maar dat lijken we vergeten te zijn. Het is tijd voor actie, bijvoorbeeld op het vlak van e-commerce en 5G. Laat de overheid daarom alle partners versneld rond de tafel brengen, dan kunnen we eindelijk verder werken aan wat er écht toe doet om onze economie te doen draaien.

De nieuwe barometer van de informatiemaatschappij vergelijkt de voortgang van België op vlak van ICT met de voorbije jaren én met de rest van Europa. En blijkbaar zijn we goed bezig. De Belg koopt meer online en ook steeds meer bedrijven en huishoudens hebben een internetverbinding. Helaas blijven we steken in hoerageroep over bijvoorbeeld de stijging van het aantal verkochte schoenen op websites. Maar e-commerce is zoveel meer dan internetbankieren, schoenen, of gadgets online kopen en verkopen. Het mooiste voorbeeld vinden we terug bij onze noorderburen: Bol.com, een machtige online speler die deel uitmaakt van de Ahold group. Zij hebben het begrepen: de retailer van morgen zou ook wel eens producent of leverancier kunnen worden.

Want als er één ding duidelijk wordt uit de nieuwe barometer, dan is het wel dat mensen alsmaar vaker online zijn, maar de dingen nog niet. En dat is een probleem, want tegen 2020 zouden zelfs onze slimme koelkasten én zelfrijdende auto's probleemloos en zonder haperen op een mobiel netwerk moeten kunnen vertoeven. We evolueren naar een Internet of Things, een wereld waarbij alles en iedereen met elkaar in verbinding staat. Denk maar aan een complexe hartoperatie waarbij de chirurg van op honderden kilometers afstand een robot bedient. Of een technologie waarbij de zoektocht naar een parkeerplaats makkelijker verloopt omdat je op de smartphone de vrije plaatsen kan zien.

Maar wat zal er gebeuren als bedrijven vroeg of laat ontdekken dat de uitvoering van al deze technologische hoogstandjes niet mogelijk is? Geen onterechte vraag, want dat is wat er in ons land dreigt te gebeuren als we niet snel tot actie overgaan. Wat we nodig hebben is een nieuw, stevig en veilig netwerk, oftewel het 5G-netwerk dat ons in staat stelt om honderdduizenden toestellen te ondersteunen en met elkaar te verbinden. Helaas heeft in België nog geen enkele Belgische speler het initiatief genomen om 5G van dichterbij te ontdekken. Landen als Zweden, Singapore en Spanje zijn daar al wél volop mee bezig. Terecht, want het internet der dingen zal de economie binnen de vijf jaar volledig op zijn kop zetten. 60 procent van de huidige jobs dreigt te verdwijnen, maar tegelijk ontstaan er nieuwe businessmodellen, nieuwe kansen én nieuwe jobs. We moeten de Belgische economie klaarstomen voor deze mega-opportuniteit.

Daarom verdient onze 'national coalition for skills & jobs' ook extra aandacht. Hiermee willen we elke leeftijdsgroep laten kennismaken met digitalisering. Want iedereen moet mee op onze digitale kar, elke sector, elke onderneming, elke werknemer. Anders moeten we binnen enkele jaren elders op zoek naar talenten om al deze nieuwe jobs invulling te geven.

Ik weet dat een digitale toekomst hoog op de agenda staat van minister Alexander De Croo. Zijn passie en enthousiasme voor een digitale wereld werken aanstekelijk. En ik ben er trots op dat België begint te beseffen dat digitalisering geen luxe, maar een noodzaak is. Maar misschien is de tijd aangebroken om werkpunten zoals nieuwe businessmodellen, 5G en onze digitale vaardigheden een paar trapjes hoger op onze digitale agenda te plaatsen. Laten we de plannen nu omzetten in daden, zodat we sneller groeien en klaar zijn voor het échte werk in 2020.

Onze partners