HP schudt het kanaal wakker

24/05/06 om 00:00 - Bijgewerkt op 23/05/06 om 23:59

Bron: Datanews

Samen met de lancering van een indrukwekkende publiciteitscampagne op het Festival van Cannes, kondigt Hewlett-Packard tal van maatregelen aan om opnieuw dynamiek te krijgen in het netwerk van distributeurs en resellers.

"The computer is personal again." Dat is de reclameslogan van HP die de wereldwijde media zal overspoelen. "En het kanaal zal opnieuw groeien," ben je geneigd toe te voegen aan de aankondiging van de shockbehandeling die HP zijn resellers en distributeurs wil geven.De pc-fabrikant gaat meer dan 100 miljoen dollar investeren om het kanaal een nieuwe dynamiek te geven. Tijdens persconferentie op het Festival van Cannes erkenden de "channel" verantwoordelijken van HP dat het bedrijf de voorbije jaren ter wille van de rendabiliteit een belangrijke schifting had doorgevoerd onder zijn resellers. Maar het moment is aangebroken voor HP om opnieuw te investeren in groei, voor een win-win-relatie met het kanaal. Zestig procent van de verkoop van HP verloopt in Europa overigens via het kanaal. HP sloeg nog verder mea culpa met de bevestiging dat het bedrijf er niet altijd in geslaagd is om toegevoegde waarde te bieden via het indirecte kanaal, "terwijl Dell zeer handig aan marketing kan doen via zijn directe model."HP zal maar liefst 27 miljoen dollar investeren in een co-marketingprogramma, met als doel het kanaal een grotere professionaliteit te verlenen inzake het beheer van klantenrelaties (FCRM). "Bedoeling is veel verder te gaan dan enkel het logo van de reseller in de brochure van HP?" HP met name "marketing service agencies" ter beschikking stellen van zijn "preferred partners". Het betreft hier externe bedrijven die de marketingbenadering van de resellers (die het wensen) moeten personaliseren, door bijvoorbeeld websites te bouwen die daarop toespitsen.HP zet voorts de ontwikkeling van back-office-tools voor het kanaal verder, zoals daar zijn Smart Portal (een portaalsite die de resellers helpt in hun presales) of Smart Quote (een webtoepassing die verscheidene simpele transactie automatiseert, zoals prijsaanvragen). Tenslotte zal HP ook investeren in opleidingen, online maar ook 'on site'. Dat door de meest toegewijde of meest gespecialiseerde partners in HP Solutions Centers (waaronder dat van Sophia-Antipolis aan de Côte d'Azur) uit te nodigen.

Onze partners