HTC wil smartphones democratiseren

Kristof Van der Stadt
Kristof Van der Stadt Hoofdredacteur bij Data News

Smartphonefabrikant HTC verandert het geweer van schouder en wil voortaan niet alleen de zakelijke markt bespelen maar ook de consumentenmarkt. HTC steekt zijn ambitie niet onder stoelen of banken. “Tegen 2014 willen we 25 procent marktaandeel in smartphones hebben. Daarmee zouden we marktleider zijn en dat is waar we voor gaan”, zegt Mark Moons, regional director Benelux. Momenteel klokt het marktaandeel van HTC af op 20 procent, waarmee het rond de 3de à 4de plaats hangt.

Smartphonefabrikant HTC verandert het geweer van schouder en wil voortaan niet alleen de zakelijke markt bespelen maar ook de consumentenmarkt. De ambitie is duidelijk: “Binnen nu en drie jaar willen we in België de absolute nummer één zijn in smartphones “, aldus Mark Moons, regional director HTC Benelux.

HTC ziet België als een belangrijke groeimarkt. “De prijzen zijn lang hoog geweest, en de verkoop trager dan in andere landen. Maar we achten de tijd nu rijp om in te zetten op de consumentenmarkt”, zegt Moons. Om die consument over de streep te trekken is de prijs van de toestellen uiteraard een belangrijk gegeven.

Maar zijn lage prijzen wel haalbaar voor een smartphone-fabrikant? “Android is ondertussen zo doorontwikkeld dat zware hardware niet meteen meer nodig is om toch een goeie gebruikerservaring te hebben. Langs de andere kant is die hardware ook goedkoper geworden. Met die combinatie en het feit dat we alsmaar grotere volumes verschepen moeten we iets kunnen doen”, zegt Mark Moons.

HTC rekent ook op de operatoren. “Wij zijn in ieder geval vragende partij voor gebundelde aanbiedingen met dataabonnementen want we geloven dat die bundels goed kunnen verkopen”, zegt Moons.

Windows Phone?

HTC trapt vandaag ook een mediacampagne af, waarbij 30.000 Android-poppetjes verdeeld werden in de treinstations van Brussel-Zuid, Antwerpen Centraal en Namen. Toch wil dat niet zeggen dat de fabrikant Windows Phone opzij schuift. “We blijven zeker met Microsoft samenwerken rond nieuwe Windows Phone 7 toestellen. Maar voor de consumentenmarkt geloven we toch vooral in Android”, zegt Moons.

Nummer 1 worden

HTC steekt zijn ambitie niet onder stoelen of banken. “Tegen 2014 willen we 25 procent marktaandeel in smartphones hebben. Daarmee zouden we marktleider zijn en dat is waar we voor gaan”, zegt de regional director Benelux. Momenteel klokt het marktaandeel van HTC af op 20 procent, waarmee het rond de 3de à 4de plaats hangt. Nokia, Samsung en Apple hebben halen enkele procenten meer. Samen zijn de vier fabrikanten goed voor meer dan 80 procent van de Belgische smartphonemarkt.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content