Huawei breidt overeenkomst met Option nogmaals uit

08/03/11 om 10:19 - Bijgewerkt om 10:19

Bron: Datanews

Option krijgt zo nog eens 22 miljoen euro van zijn Chinese partner. De samenwerking van Huawei met Option dateert van oktober. Het was de redding voor het Leuvense bedrijf, nadat het bijna ten onder was gegaan aan de Chinese concurrentie.

Huawei breidt overeenkomst met Option nogmaals uit

© Belga

Option krijgt zo nog eens 22 miljoen euro van z'n Chinese partner.

De samenwerking van Huawei met Option dateert van oktober. Het was de redding voor het Leuvense bedrijf, nadat het bijna ten onder was gegaan aan de Chinese concurrentie. Binnen die samenwerking kreeg Huawei voor 27 miljoen euro een jaar een licentie op de 'connection manager'-software van Option. Bovendien betaalde Huawei 8 miljoen euro voor de overname van start-up M4S.

De licentieovereenkomst kon nog eens worden verlengd met 18 maanden, in ruil voor nog eens 33 miljoen euro. Na een eerste verlenging van de licentieovereenkomst met Option in januari, goed voor 11 miljoen euro, neemt Huawei nu de laatste mogelijk verlenging van de deal op. Daarom betaalt Huawei nog eens 22 miljoen euro.

Beide partners onderhandelen ook nog altijd over gezamenlijke onderzoeks- en ontwikkelingsprojecten en een mogelijk onderzoeks- en ontwikkelingscentrum in België, zo meldt persagentschap Belga.

Verzadigd Marktonderzoeker ABI Research schreef in februari dat mobiele breedband USB-modems meer en meer een witgoedmarkt worden met Huawei en ZTE als winnaars, zo valt te lezen op de website van Trends. "Je kan een verzadigde markt herkennen aan de vervanging van productinnovatie door rechtszaken", noteerde senior practice director Jeff Orr van ABI Research toen. Hij verwees naar de teruggetrokken klacht van Option tegen Huawei en naar een octrooiklacht uit december van het Canadese Novatel Wireless tegen Franklin Wireless en ZTE.

ABI Research verwachtte dat er in 2013 zo'n 125 miljoen mobiele breedband USB-modems zullen worden verkocht. De verkoop van inbouwmodules in netbooks valt zwaar tegen. Volgens Orr komt dat doordat de consumenten de mobiele operatoren niet aanzien als een verkoopskanaal voor computers. Er is meer hoop voor inbouwmodems in tablets zoals de iPad, meende Orr. Apple maakt zijn eigen inbouwmodems.

Lees meer over:

Onze partners