Hulpdiensten gaan 3G-datanetwerk van Belgacom gebruiken

Kristof Van der Stadt
Kristof Van der Stadt Hoofdredacteur bij Data News

Astrid – uitbater van het communicatienetwerk van de hulpdiensten – heeft het 3G-datacontract gegund aan Belgacom, Halys en Astrium.

Het communicatienetwerk van de hulp- en veiligheidsdiensten op basis van de Tetra-technologie, wordt aangevuld met mobiele 3G-datacommunicatie van commerciële operatoren. De aanbesteding werd ruim een jaar geleden gelanceerd en is nu zopas gegund aan Belgacom, Halys en Astrium. Astrid wil het mobiel breedband data-aanbod op basis van deze drie partners lanceren in het voorjaar van 2014 onder de naam ‘Blue Light Mobile’.

Netwerkoverschrijdend

Concreet zullen tegen dan de verschillende hulp- en veiligheidsdiensten met een Astrid-simkaart op een beveiligde en snelle manier databanken kunnen raadplegen en documenten, mails, foto’s of zelfs video’s kunnen versturen en uitwisselen via het 3G-netwerk van Belgacom. Mocht de dekking wegvallen of het Belgacom 3G-netwerk op een bepaalde plaats gesatureerd zijn, dan wordt automatisch teruggeschakeld naar de andere beschikbare 3G-netwerken van Mobistar of Base. De communicatie die over ‘Blue Light Mobile’ verloopt, krijgt overigens prioriteit op het 3G-netwerk.

Via het datanetwerk kunnen bijvoorbeeld foto’s of beelden van bewakingscamera’s rechtstreeks naar mobiele toestellen gestuurd worden. Agenten kunnen dan bijvoorbeeld gewaarschuwd worden zodra een snelwegcamera een gestolen auto heeft geregistreerd. Maar ook snellere opvragingen in databases moeten voor meer efficiëntie zorgen.

Drie partners

Belgacom is dus de ‘preferred’ partner voor het 3G-datanetwerk en is ook verantwoordelijk voor de ‘roaming hub’ en het beheer en de telecomintegratie met Astrid. Het Franse Halys staat daarnaast in voor de levering en het beheer van de aanpaste Astrid-simkaarten. De derde partner is Astrium – een filiaal van EADS. Astrium moet de nodige uitrusting leveren voor het beheer en de controle van alle cruciale functies voor het servicebeheer. Astrid zal 24/7 ondersteuning bieden op het 3G-aanbod via het eigen service centre.

Het is de bedoeling dat later ook 4G-netwerken ingezet kunnen worden. Of Astrid ook zelf de nodige toepassingen en diensten gaat ontwikkelen, is nog niet bekend. “Het is nu nog te vroeg om daar een antwoord op te geven. Een en ander zal afhangen van concrete vragen vanop het terrein die geval per geval moeten worden bekeken”, aldus woordvoerder Frederik Langhendries. De totale waarde van het contract wordt niet meegedeeld.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content