IBM en Yahoo samen tegen Google

Twee reuzen, de ene op de ict-markt voor bedrijven, de andere op de internetmarkt, gaan de concurrentie aan met zoekmachinegigant Google. De bedrijven hebben een zoekmachine ontwikkeld voor bedrijven die een equivalent is Google Mini.

IBM en Yahoo hebben de zoekmotor OmniFind Yahoo Edition ontwikkeld en stellen die gratis ter beschikking van bedrijfsgebruikers. De zoekoplossing is geschikt voor organisaties die niet meer dan 500.000 documenten te doorzoeken hebben op hun intranet of op hun website. Dat is vergelijkbaar met de zoekmachine Google Mini, ware het niet dat die 2000 dollar kost.De software combineert, zoals de benaming al duidelijk maakt, de Omnifind-technologie van IBM – die informatie ontsluit uit verschillende gegevensbronnen binnen een bedrijf – en de zoekmachine-expertise van Yahoo. Natuurlijk is gratis een groot woord. IBM zegt, als aanvulling op het product zelf, dag en nacht support aan te bieden voor 2000 dollar per server per jaar. Daarbij biedt het bedrijf wel echte callcenterondersteuning en dus niet het meer onpersoonlijke e-mailcontact zoals bij Google.Analistenbedrijf Ovum is van mening dat de samenwerking tussen IBM en Yahoo “erg ontwrichtend zou kunnen werken in de markt voor bedrijfszoekmachines.” Zowel Google als Microsoft (met zijn Office 2007 Sharepoint Server for Search) moeten zich, aldus Ovum, bedreigd voelen door de prijszetting en de handige interface van de nieuwkomer op de markt.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content