IBM koopt EMC-spin-off Diligent

IBM heeft vorige week Diligent gekocht, gespecialiseerd in ‘dataontdubbeling’. Het bedrijf werd in 2002 losgekoppeld van opslagreus EMC toen het bedrijf de eigen activiteiten aan het stroomlijnen was.

IBM heeft vorige week Diligent gekocht, gespecialiseerd in ‘dataontdubbeling’. Het bedrijf werd in 2002 losgekoppeld van opslagreus EMC toen het bedrijf de eigen activiteiten aan het stroomlijnen was.

Nu ontdubbeling of deduplicatie van bedrijfsgegevens big business wordt, zal EMC zich misschien voor het hoofd slaan . De opslagreus zette in 2002 immers Diligent op eigen benen en gaf het een gezonde por in de rug middels een investering van 5 miljoen dollar, een Israëlisch r&d-centrum en een kant-en-klaar klantenbestand. Het was een periode waarin EMC eerder dacht aan het stroomlijnen van de activiteiten dan aan megaovernames als die van VMware. Twee ex-EMC’ers, Doron Kempel (als ceo) en Mike Parise (vice-president sales), gingen ook bij Diligent aan de slag.

Nu is het echter IBM dat Diligent overneemt. Amerikaanse bronnen spreken van een overnameprijs van 200 miljoen dollar, Israëlische van 168 miljoen dollar. Voor IBM is het de zesde storageovername op relatief korte termijn: vóór Diligent kocht het ook al XIV (opslagkwesties bij web 2.0-applicaties en digitale media) , FilesX (databescherming), Arsenal (on-demand databescherming), NovusCG (beheer van opslagresources) en Softek (datamigratie).

Moshe Yanai, de Israëlische medeoprichter van Diligent en voorzitter van de raad van bestuur, was ook chairman bij XIV. Hij is dankzij IBM dus op korte tijd stevig langs de kassa gepasseerd.

EMC heeft onlangs een partnerdeal aangekondigd met deduplicatiebedrijf Quantum. Maar er zijn al een hele tijd geruchten dat EMC Quantum misschien zal kopen. Een andere belangrijke speler die nu in beeld komt, is FalconStor, dat voordien vooral de deduplicatiepartner van IBM was. Hitachi Data Systems was vooral gelieerd met Diligent. Beide relaties lijken nu nog een kort leven beschoren.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content