IBM koopt SPSS

Stefan Grommen Stefan Grommen est rédacteur de Data News.

Opnieuw een grote softwarevis voor IBM. Deze keer neemt Big Blue het analysesoftwarebedrijf SPSS over voor 1,2 miljard dollar.

Opnieuw een grote softwarevis voor IBM. Deze keer neemt Big Blue het analysesoftwarebedrijf SPSS over voor 1,2 miljard dollar.

IBM betaalt 50 dollar per aandeel voor SPSS, 42 procent meer dan de slotkoers van gisteren. De aandeelhouders van SPSS en mededingingsautoriteiten moeten de overname wel nog goedkeuren. IBM verwacht ze niettemin in het najaar af te ronden.

Na de overname van Cognos voor 4,9 miljard dollar, zowat anderhalf jaar geleden, is dit een nieuwe grote aanwinst voor het softwareportfolio van IBM in het algemeen en voor de afdeling Information Management in het bijzonder. Het is al een tijd geen geheim meer dat IBM meer wil inzetten op software, omdat daar nog centen te rapen vallen. De cijfers van het recentste jaarrapport van Big Blue zeggen genoeg: de software-afdeling is bij IBM goed voor een 21,5 procent van de totale omzet, of welgeteld 22 miljard dollar. Zo is de divisie de tweede grootste binnen het bedrijf, na de servicesafdeling uiteraard, met bovendien een aangename brutowinstmarge van 85,4 procent.

SPSS bestaat al sinds 1968 en is gevestigd in Chicago. Het bedrijf is een van de belangrijke namen in het ‘business analytics’-segment, software voor de analyse, voorspelling, optimalisering van de prestaties van bedrijven. Voor IBM is de technologie van het bedrijf vooral een uitbreiding van het Information on Demand-portfolio. SPSS draaide het voorbije jaar een omzet van 303 miljoen en een winst van 36 miljoen dollar. Er werken wereldwijd 1200 mensen bij de firma. Het bedrijf heeft ook een kantoor in Brussel.

Overigens heeft IBM naast SPSS ook het Amerikaanse Ounce Labs overgenomen, een bedrijf dat gespecialiseerd is in software die bedrijven helpt om risico’s en kosten te beperken van security- en compliancekwesties. Financiële details werden hiervan niet bekendgemaakt.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content