Ict-afdeling draagt niet bij aan innovatie

Slechts een op de vier cio’s vindt dat zijn ict-afdeling bijdraagt aan innovatie in het bedrijf. Technologie en gebruikers ontwikkelen zich sterk, maar ict-afdelingen blijven langs de zijlijn staan, aldus onderzoekers van Capgemini.

Slechts een op de vier cio’s vindt dat zijn ict-afdeling bijdraagt aan innovatie in het bedrijf. Technologie en gebruikers ontwikkelen zich sterk, maar ict-afdelingen blijven langs de zijlijn staan, aldus onderzoekers van Capgemini.

Terwijl chief information officers (cio’s) veel waarde hechten aan de inzet van ict bij het realiseren van bedrijfsinnovatie, vindt maar een kwart dat hun ict-afdeling de innovatie daadwerkelijk bevordert. Dat blijkt uit onderzoek van it-dienstenbedrijf Capgemini. Dat werd eind 2007 uitgevoerd onder bijna 400 cio’s van wereldwijde organisaties uit alle sectoren.

Het onderzoek laat zien dat zowel technologie als gebruikers zich sterk ontwikkelen en dat het risico bestaat dat ict-afdelingen niet met die ontwikkeling meegroeien. De onderzoekers pleiten ervoor dat de ict-directeurs meer worden betrokken bij bedrijfsinnovatie. Tot dusver beperkten zij zich voornamelijk tot het aansturen van activiteiten die de kern van ict-afdelingen vormen.

“Voor cio’s is het een voortdurende uitdaging om de balans te vinden tussen kostenbeheersing en continuïteit, en tegelijkertijd concurrentievoordeel te realiseren”, vertelt Eric Monnoyer van Capgemini Consulting. “Net als het streven naar innovatie staat dat bovenaan onze agenda.” Volgens hem is het een uitgelezen kans voor cio’s om met behulp van de ict-afdeling bedrijfstransformatie te bereiken.

Capgemini identificeerde 18 ‘topinnovators’, bedrijven waar innovatie een prioriteit is en de ict-afdeling een hoofdrol speelt. In 77 procent van deze organisaties was de ict opgenomen in het bedrijfsmanagement, terwijl het onderzoek een gemiddelde van slechts 39 procent toont. In 94 procent van de topinnovators heerst een effectieve relatie tussen ict en bedrijf. Dat blijft gemiddeld steken op 67 procent. In 83 procent van de topbedrijven is er een optimale levering van fundamentele ict-diensten. Het gemiddelde van alle onderzochte bedrijven is 56 procent.

Een opmerkelijke uitkomst van het onderzoek is dat de ict-directeur in de best presterende ondernemingen meestal rapporteert aan de algemeen directeur of aan de operationeel directeur, en niet aan de financieel directeur. Dat gebeurt in driekwart van de gevallen, terwijl het gemiddelde slechts 53 procent is.

Maar liefst 88 procent van de cio’s die werkzaam zijn in de topinnovators, ziet zich als zakelijke partner in plaats van leverancier. Als gekeken wordt naar alle onderzochte bedrijven, blijkt dat slechts 40 procent van de cio’s zich als zakelijke partner ziet.

De ict-directeurs is ook gevraagd naar de belangrijkste innovatie-uitdagingen. Meer dan de helft van hen (52 procent) noemt operationele zaken die op korte termijn spelen. Andere uitdagingen zijn: onvoldoende capaciteit (37 procent), problemen met het werven van gekwalificeerd personeel (35 procent), gebrek aan bedrijfssponsoring (25 procent) en gebrekkige samenwerking tussen bedrijf en ict (24 procent).

In samenwerking met Computable

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content