Ict'er onder constante stress

17/09/07 om 09:00 - Bijgewerkt om 08:59

Bron: Datanews

Ict'ers zijn continu op zoek naar het wankele evenwicht tussen probleemgerichtheid en persoonlijke emotie en stress. Ze moeten hun kennis actueel houden, maar ook acute problemen oplossen.

Ict'ers zijn continu op zoek naar het wankele evenwicht tussen probleemgerichtheid en persoonlijke emotie en stress. Ze moeten hun kennis actueel houden, maar ook acute problemen oplossen.

Uit Canadees onderzoek van de Richard Ivey School of Business blijkt dat veel ict'ers gebukt gaan onder emotionele druk om te voldoen aan de verwachtingen van hun werkomgeving. Ze moeten hun kennis continu bijschaven om met nieuwe ict-investeringen en innovaties overweg te kunnen. Tegelijkertijd wordt directe actie van hen verwacht bij het oplossen van acute problemen.

Om stand te houden bij werkdruk, laten veel ict'ers zich bij problemen steeds meer leiden door hun emotie. In plaats van de koe bij de horens te vatten, gaan ze op zoek naar morele steun, proberen ze de problemen vanuit een ander perspectief te bekijken, verdringen ze de problemen door aan andere zaken te denken, of accepteren ze dat er niets aan gedaan kan worden. De onderzoekers vermoeden dat dit vooral komt doordat ict'ers het gevoel hebben niets te kunnen doen aan de oorzaak van de onaflatende stress en dat ze zich hoe dan ook door de problemen heen moeten slaan.

Behalve een opeenstapeling van acute problemen voelen veel ict'ers de druk om hun kennisniveau continu bij te schaven. Ict-kennis is volgens de onderzoekers namelijk minder lang houdbaar dan kennis in andere sectoren, waardoor ict'ers minder kunnen profiteren van geaccumuleerde kennis. Velen zijn 'in een continue strijd verwikkelde om nieuwe technische vaardigheden te leren', aldus de Canadezen. De dreiging van kennisachterstand kan leiden tot ziekteverlof, burn-out en/of de wens om uit de ict te stappen.

Voor managers is het zaak de ict'ers te stimuleren en te steunen in de behoefte van kennisverrijking. De onderzoekers van de Richard Ivey School of Business adviseren bijvoorbeeld om bestaande kennistrajecten te ontdoen van negatief klinkende termen als 'boot camp'. Bovendien zouden managers een positieve werkinstelling van sollicitanten kritischer moeten beoordelen. "Optimisten behouden meer hoop," klinkt het besluit.

In samenwerking met [Computable.nl]

Onze partners