ICT-gebruik in Wallonië: niet veel vooruitgang

02/06/10 om 11:07 - Bijgewerkt om 11:07

Bron: Datanews

Het onderzoek in verband met het "gebruik van ICT in Wallonië" dat eind 2009 werd uitgevoerd door het AWT bij 5 doelgroepen (bedrijven, burgers, gemeenten, scholen, toerisme), wijst op een lichte maar ontoereikende vooruitgang.

ICT-gebruik in Wallonië: niet veel vooruitgang

Het onderzoek in verband met het "gebruik van ICT in Wallonië" dat eind 2009 werd uitgevoerd door het AWT bij 5 doelgroepen (bedrijven, burgers, gemeenten, scholen, toerisme), wijst op een lichte maar ontoereikende vooruitgang.

De over het algemeen matige resultaten ontlokten bij Jean-Claude Marcourt, Waals Minister van Economie en Nieuwe Technologieën, de volgende uitspraak: "Naargelang van de kleuring die elkeen eraan wil geven, is het glas halfleeg of halfvol. We gaan vooruit, dat is het belangrijkste, maar we zijn nog niet op het gewenste niveau. De ontwikkeling van ICT blijft ontoereikend, er is een inspanning nodig bij de bedrijven en in het onderwijs."

Hij lanceert bijgevolg een oproep voor meer networking en kruisbestuiving. Eind 2010 wil hij "een coherent, algemeen plan indienen, met een engagement voor de hele legislatuur, om de ICT een boost te geven." Een plan dat geënt zal zijn op dat andere plan- Creative Wallonia- dat onlangs werd gelanceerd en bedoeld is om creativiteit en innovatie binnen en tussen bedrijven aan te moedigen, maar ook in overleg met het hoger onderwijs en de competentiecentra.

Enkele cijfers

Het onderzoek is formeel: de ZKO's (zeer kleine ondernemingen) hebben nog een lange weg af te leggen: 75% heeft een internetverbinding, 23% beschikt over een eigen website (tegenover resp. 95% en 57% bij de KMO's). Voor sommige gebruikstypes doen de ZKO's het dan weer beter dan de KMO's: Skype: 21% tegenover 15%; e-learning: 18% tegenover 16%; videoconferentie: 9% tegenover 7%.

Andere vaststelling: e-commerce (de verkoop van producten online) geraakt niet van grond. Het wordt slechts door 17% van de grote firma's gebruikt, door 10% van de KMO's en door 7% van de ZKO's. Online kopen boekt meer succes: resp. 51%, 39% en 29%. De onderlinge verbinding van IT-oplossingen tussen bedrijven (via extranet, EDI, VPN...) stagneert op 39%, 16% en 6%. Al deze cijfers weerspiegelen een quasi status-quo in vergelijking met de cijfers van twee jaar geleden.

Bij de bevolking stijgt het percentage gezinnen dat is uitgerust met een computer, met 3% (tot 68%). 59% beschikt over WiFi. Wat het internetgebruik betreft, blijft e-mail de onbetwiste nummer één van de toepassingen (64%), bankverrichtingen lopen op tot 45%, instant messaging tot 44%, aankopen online tot 35% en IP-telefonie tot 16%.

Onze partners