"Ict-leverancier moet zich richten op branches"

12/06/08 om 11:00 - Bijgewerkt om 10:59

Bron: Datanews

De ict-budgetten van bedrijven krimpen het komende jaar. Daarnaast wil de business zich steeds meer gaan bemoeien met de ict-aankopen. Leveranciers moeten daarom totale oplossingen gaan leveren gericht op één branche. Dat vindt althans onderzoekskantoor Forrester.

De ict-budgetten van bedrijven krimpen het komende jaar. Daarnaast wil de business zich steeds meer gaan bemoeien met de ict-aankopen. Leveranciers moeten daarom totale oplossingen gaan leveren gericht op één branche. Dat vindt althans onderzoekskantoor Forrester.

Ict-leveranciers en dienstverleners moeten zich concentreren op verticale markten, zoals zorg of overheid. Dat zegt Forrester-analist Andrew Bartels tijdens het Forrester Forum 2008 in Lissabon. Het onderzoeksbureau ziet een daling in de groei van ict-budgetten en verwacht dat leveranciers de komende jaren daarom vooral gaan verkopen aan de business, niet aan de ict-afdeling. "En als je verkoopt aan de business, moet je de business begrijpen. Dat kan alleen door je de specialiseren op de markt" zegt Bartels.

Voorgaande jaren groeiden de ict-uitgaven van bedrijven met 6 procent. Forrester verwacht echter dat de uitgaven in 2008 3,5 procent hoger zullen zijn dan voorgaande jaren. Vooral op hardware wordt bezuinigd. De uitgaven aan software zullen flink groeien. "Bedrijven kopen software waarmee ze efficiënter kunnen werken", aldus Bartels. Op het gebied van diensten wordt er nog niet beknibbeld. "Bedrijven willen zoveel mogelijk kennis in huis halen, maar op den duur zal ook hierop bezuinigd worden", voorspelt Bartels.

Forrester verwacht echter geen recessie, maar zegt de tegenvallende uitgaven al in 2005 voorspeld te hebben. Toen voorspelde het onderzoeksbureau een nieuwe groei in de uitgaven vanaf 2009 en daar houdt het bureau nog steeds aan vast. Vanaf dan begint, volgens Forrester, ook de periode dat de business leert werken met nieuwe technologie en dat ze daar invloed op wil uitoefenen. Verkopers en dienstverleners zullen daarom zaken doen met de business, niet meer de ict-afdeling.

Voor leveranciers is de overschakeling naar een verticale organisatie een uitdaging, geeft Bartels toe. Zij moeten besluiten voor welke branche ze kiezen. Een lastig besluit, want als ze een verkeerd besluit nemen dan is het lastig om producten te blijven verkopen. Doordat leveranciers zich gaan richten op branches, zullen cio's minder keuze krijgen van leveranciers in een bepaalde branche. Maar deze oplossingen zullen wel veel completer zijn.Bartels ziet al enkele leveranciers die hiermee bezig zijn. Hij noemt IBM en Accenture als voorbeeld.

In samenwerking met Computable

Onze partners