Ict-manager vertrouwt thuiswerker niet

12/08/08 om 09:00 - Bijgewerkt om 08:59

Bron: Datanews

Ict'ers die thuis willen werken, moeten het vertrouwen van hun baas zien te winnen. Alleen dan kan het fenomeen van de grond komen. 'Zorg voor een goede werkplek, en maak komaf met je blaffende hond.'

Ict'ers die thuis willen werken, moeten het vertrouwen van hun baas zien te winnen. Alleen dan kan het fenomeen van de grond komen. 'Zorg voor een goede werkplek, en maak komaf met je blaffende hond.'

Werkgevers geven hun personeel te weinig de kans om thuis te werken. Vooral een gebrek aan vertrouwen zou aan de basis liggen. Dat zegt Gerard Klein Bluemink, directeur van het Nederlandse ict-outsourcingsbedrijf VX Company.

Volgens Klein Bluemink komt dat vooral omdat de thuiswerkactiviteiten van werknemers ondoorzichtelijk zouden zijn. De baas weet daardoor niet waar zijn personeel mee bezig is. Klein Bluemink: "Geef van tevoren aan wat voor activiteiten je thuis gaat uitvoeren, en doe deze dan ook op een professionele manier."

De VX Company-directeur doelt daarmee niet alleen op het vermijden van onprofessionele geluiden tijdens een telefoongesprek, zoals een blaffende hond of een huilend kind. Ook de inrichting van de werkplek is belangrijk. "Zorg ervoor dat de thuiswerkplek arbo-technisch verantwoord is", zegt Klein Bluemink. "Koop een goede bureaustoel, laat voldoende daglicht binnen en scherm je af van medebewoners." Bij dat laatste is het vooral belangrijk dat familieleden beseffen dat de thuiswerker geen vrije dag heeft.

Zichtbaar

Hoewel thuiswerken populair is, bleek enkele maanden geleden dat er ook werknemers zijn die er zélf voor kiezen naar het kantoor te komen. "Jonge professionals willen op hun werk vooral zichtbaar zijn", zei Jacob Verschuur, directeur van Ernst & Young ICT Leadership, naar aanleiding van de jaarlijkse ICT Barometer van het bedrijf. Thuiswerken zou daarom minder populair zijn bij jonge, ambitieuze werknemers.

Werknemers die wél willen thuiswerken, moeten zich daar ook voor inzetten, aldus nog Klein Bluemink."Als medewerkers deze professionaliseringsslag gemaakt hebben, is het ook hun taak om thuiswerken binnen de organisatie voor het voetlicht te brengen", zegt hij. "Het vereiste vertrouwen van het management komt dan vanzelf."

Bron: Computable

Onze partners