ICT-projecten zelden binnen tijd en budget

02/12/11 om 10:58 - Bijgewerkt om 10:58

Bron: Datanews

Hoewel de helft van de bedrijven zeker drievierde van z'n ict-projecten ...

ICT-projecten zelden binnen tijd en budget

Hoewel de helft van de bedrijven zeker drievierde van z'n ict-projecten bevredigend vindt, zegt meer dan een derde van dat criteria als tijd en budget slechts in 25 procent van de gevallen bereikt worden.

Bedrijven gebruiken zeer uiteenlopende methodologieën voor softwareontwikkeling, vaak zeer flexibel of in de vorm van een cascade. Vooral Scrum is zeer erg in trek, zo blijkt uit een enquête van LoQutus. Het onderzoek werd in samenwerking met de technische universiteit van Delft gehouden bij 34 organisaties uit de Benelux, waaronder 26 gevestigd in België. Bedoeling: een analyse maken van de gebruikte ontwikkelingstools in ondernemingen en van hun impact op de kwaliteit van de ontwikkeling.

De klant zegt dat hij 'tevreden' is over de kwaliteit van het project (de helft van de ondernemingen zegt dat 75% van hun projecten bevredigend is), maar we kunnen alleen maar vaststellen dat meer dan een derde van de ondernemingen zegt dat criteria als tijd en budget slechts in 25% van de informaticaprojecten bereikt worden. De redenen die het vaakst worden ingeroepen om deze "mislukkingen" te rechtvaardigen, zijn de plicht om voortdurend van het ene project naar het andere over te stappen en werk af te leveren dat nog maar half af is. Daarom kiezen ondernemingen ervoor om de beschikbaarheid van nieuwe functies te spreiden in de tijd en functies die als niet van essentieel belang beschouwd worden, op te heffen.

Nog volgens de enquête zijn de best presterende organisaties diegene die goede praktijken aan de dag leggen op het vlak van projectbeheer (evaluatie, risicobeheer, reviews) en zich toespitsen op de architecturale dimensie.

Op het vlak van innovatie concentreren de best presterende organisaties zich vooral op het aspect van de verbetering van het tijdsbeheer, terwijl voor de deliverables het onderzoek naar de tevredenheid bij de klant een prioriteit vormt.

Onze partners