IDC: "CRM blijft gezonde groeimarkt"

04/08/04 om 00:00 - Bijgewerkt op 03/08/04 om 23:59

Bron: Datanews

Analistenbureau IDC voorspelt dat de CRM-markt in 2008 wereldwijd een omzet zal genereren van ruim elf miljard dollar. Dit betekent een gemiddelde jaarlijkse groei van bijna negen procent.

Tegen 2008 zou de totale markt van CRM-toepassingen goed zijn voor een omzet van 11,4 miljard, aldus IDC. Dit komt neer op een gemiddelde jaarlijkse groei van 8,9 % voor de periode 2004-2008. In deze markt blijft Siebel zijn leidersplaats behouden, maar met minder marktaandeel dan in de voorbije jaren. SAP heeft zich een weg gebaand naar een onbetwistbare tweede plaats.De optimistische voorspellingen houden rekening met het nieuwe realisme bij de klanten, aldus IDC-analiste Mary Wardley: "Er is een totaal nieuw aankooppatroon ontstaan, waarbij zorgenloos aankopen heeft plaatsgemaakt voor steeds grotere garanties op een duidelijke terugbetaling van de investeringen (ROI) en op een positieve balans. Gelukkig vinden de klanten ook meestal voldoende garanties om met de leveranciers tot een akkoord te komen." Ook in de markt van analytische CRM speelt ROI een sleutelrol, maar ook daar verhindert dit niet dat de markt een stevige groei kent, aldus IDC: in 2003 groeide deze markt met 12,7 % tot ruim 900 miljoen dollar. IDC merkt ook een voortschrijdende consolidering in de markt van anlytische CRM, aldus IDC-specialist Robert Blumstein: "Deze trend wordt veroorzaakt door de groei van niet alleen grote namen zoals Siebel, SAS Institute en NetIQ, maar ook van kleinere spelers zoals Coremetrics en Doubleclick."

Onze partners