IDC ziet geen comeback voor de pc

De verkoop van pc’s gaat met een daling van 10,1 procent sneller achteruit dan eerst gedacht. Marktonderzoeker IDC is pessimistisch over een terugkeer van het toestel.

De verkoop van pc’s gaat met een daling van 10,1 procent sneller achteruit dan eerst gedacht. Marktonderzoeker IDC is pessimistisch over een terugkeer van het toestel.

De pc is niet dood, maar de groeicijfers van weleer lijken voorbij. IDC stelt zijn voorspelling van dit jaar bij van -9,7 procent naar -10,1 procent. De toekomst van de pc zit enkel nog in het vervangen van de huidige toestellen zegt de organisatie.

2014 belooft geen beterschap. De daling vermindert, maar de markt blijft krimpen met 3,8 procent. Nadien kan het aantal verscheepte toestellen “licht positief” worden, maar IDC pint zich niet vast op cijfers.

Zakelijk Vs. consument

Op de zakelijke markt blijft de daling beperkt tot vijf procent dit jaar, al wil dat ook zeggen dat de daling onder consumenten in praktijk oploopt tot vijftien procent. Op kantoor is er vooralnog minder invloed van tablets en worden investeringen in het computerpark langer op voorhand gepland. Zo worden er nog tal van Windows XP-toestellen vervangen begin 2014, verwacht IDC.

Een van de verklaringen voor de cijfers is volgens Jay Chou, senior Research Analyst bij IDC, dat er te weinig redenen zijn om een oudere computer te vervangen. “De pc bljft het belangrijkste computing device, ze worden meer uren per dag gebruikt dan tablets of telefoons, maar het gebruik van de pc daalt wel naarmate meerdere toestellen beschikbaar zijn.” Daarnaast is de manier waarop we pc’s gebruiken niet verandert. Dat zorgt er voor dat oudere toestellen langer actief blijven en de markt niet groeit.

In het algemeen bljift de pc-markt de komende jaren afzwakken tot net boven 300 miljoen toestellen in 2017, wat vergelijkbaar is met het niveau uit 2008. Ook in opkomende markten voorspelt het bedrijf een daling en slechts een lichte heropleving na 2014.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content