"Ik was het beu om mensen te moeten overtuigen"

19/10/06 om 00:00 - Bijgewerkt op 18/10/06 om 23:59

Bron: Datanews

Werner Huysmans (42), voormalig ict-manager van het Rode Kruis en in 1999 Data News IT Manager van het Jaar, richtte net vóór de zomer, zijn eigen consultancybedrijf op: Dice consulting.

Vandaag, enkele maanden verder, zit een ontspannen man voor me. "Ik heb veel minder stress", lacht huysmans. Na twee en een half jaar het ict-departement van het Rode Kruis in Vlaanderen te hebben geleid, was hij dringend toe aan een nieuwe uitdaging. Een carrière van 13 jaar als it-manager was hem ook in de kleren gekropen. "Ik was op een punt gekomen dat ik genoeg had van de 'interne politiek'. Ik stak op den duur te veel tijd en energie in intern lobbywerk. Ik vond dat ik te veel moeite deed voor zaken die voor mij weinig relevant zijn. En dit leidde tot een verlies aan focus, en een vermindering van efficiëntie."Huysmans had eerder al ervaring met zelfstandige activiteiten, weliswaar in bijberoep, toen hij destijds corporate is-manager was bij Pauwels International, producent van transformatoren. De stap om zijn eigen consultancy-activiteiten op te starten, was dus minder groot. "Bovendien is de timing goed", weet huysmans. "We zitten vandaag in een groeimarkt. Drie jaar geleden was de stap minder evident geweest. Mensen met ervaring en gezond verstand lopen niet dikgezaaid. Maar het blijft natuurlijk een risico." Maar nu voelt het alleszins zo niet aan, getuigt de Antwerpenaar. "Ik verdien meer en ik heb meer tijd om met mijn gezin door te brengen. Ik kan het iedereen aanbevelen." Waarom de meeste it-managers de stap dan toch niet wagen? "Wellicht omdat een groot deel toch vergroeid is met zijn job. Ze hebben nood aan dat stuk comfort dat een stabiele job hen biedt."EvangelieIn zijn nieuwe rol ervaart huysmans niet langer de last van zijn vroegere functie. "Ik voel me verantwoordelijk voor de opdracht, niet voor het bedrijf of de organistie. In het zoeken naar oplossingen kan ik veel objectiever, veel afstandelijker ook, het probleem benaderen. Zonder dat ik hoef rekening te houden met interne gevoeligheden."Wat meer is, advies en raad wordt soms makkelijker geslikt van een externe consultant dan van iemand intern, ondervindt de voormalige it-manager. "De consultant is de expert", zo zien de mensen het. "Wel is het zo dat je jezelf vooraf zwaar moet bewijzen, alvorens je de opdracht binnenhaalt. Maar eens je aan de slag bent, is alles wat je verkondigt evangelie", lacht huysmans.

Onze partners