iMarkt plaatst audiovisueel Gent in de spotlights

Frederik Tibau expert Digital Innovation & Growth bij Agoria

Zaterdag wordt de Gentse audiovisuele sector in de kijker geplaatst tijdens de tweede editie van het proeftuinevenement iMarkt. “Te weinig mensen beseffen hoe groot het potentieel van onze bedrijven is”, benadrukt organisator Fredo De Smet.

Zaterdag wordt de Gentse audiovisuele sector in de kijker geplaatst tijdens de tweede editie van het proeftuinevenement iMarkt. “Te weinig mensen beseffen hoe groot het potentieel van onze bedrijven is”, benadrukt organisator Fredo De Smet. Gent stelt dit weekend een twintigtal initiatieven en ondernemingen voor in de Bourdon Arcade, recht tegenover de nieuwe stadshal. Niet alleen creatieve agentschappen, productiehuizen en cineasten, maar ook festivals en onderzoeks- en onderwijsinstellingen. Onder meer Filmfestival Gent, Lumiere, Coptermotion, Play, Creative Conspiracy, Vooruit, TV Ekkergem, Little Miss Robot, iDrops, Seeq, het Rec Radiocentrum en de KASK hogeschool tekenen present.

“Op de eerste editie in 2011 waren het vooral de webbedrijven die zich toonden, dit jaar ligt de focus op de audiovisuele scène”, vertelt De Smet. “Bleek dat die spelers zich -terecht- wat verwaarloosd voelden. Er is in de AV-sector een heuse strijd gaande om grote klanten, en al te vaak moeten bedrijven uit het Gentse het onderspit delven tegen concurrenten uit Brussel.”

“Gent heeft wel een creatief imago, en je hoort belangrijke klanten wel zeggen dat ze onze organisaties kennen, maar uiteindelijk kiezen ze toch weer voor gevestigde waarden uit de hoofdstad. In die zin kunnen onze ondernemers wel een duwtje in de rug gebruiken. En moeten we ze een platform bieden waarlangs ze zichzelf wat meer in de kijker kunnen plaatsen.”

De Smet diept het voorbeeld op van Fisheye, het bedrijf dat verantwoordelijk is voor de nieuwe televisiestudio’s van de Nederlandse openbare omroep NOS. “Enkele weken na de deal met de NOS, klopte Belgacom al op de deur. Dit maar om te illustreren dat het soms snel kan gaan.”

Op de iMarkt kunnen bezoekers niet alleen gesprekken aanknopen met de lokale sector, maar ook dingen beleven. Staan onder meer op het programma: een casting doen voor een blue screen, een mini helikopter besturen, Suske en wiske tot leven zien komen in een ipad-cinema, leren hoe animatie & 3D filmpjes worden gemaakt of een personage worden in een hoorspel.

“De kracht van Vlaanderen is dat innovatie gekoppeld wordt aan creativiteit en aan een leefbare omgeving”, besluit Fredo. “Je hoeft je dus heus niet altijd tot Brussel te richten. Als we dat een beetje duidelijk kunnen maken dit weekend, is onze missie al voor een stuk geslaagd.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content