Imation koopt Memorex

Met de overname van zijn concurrent Memorex versterkt Imation zijn aanwezigheid en zijn productaanbod in de wereld van de digitale opslag.

Als specialist in ‘storage support’ is Imation actief op vier technologische domeinen: magnetische opslag, optische opslag (cd en dvd), ‘solid state’ flashgeheugens (usb) en losse harde schijven. Voor zijn fiscale jaar 2005 heeft het bedrijf onlangs een omzet bekendgemaakt van 1,258 miljard dollar, een stijging van 7,2 % tegenover het vorige boekjaar. De operationele inkomsten bedroegen 103,3 miljoen dollar, tegen 44,6 miljoen dollar in 2004. De winst was 2,36 dollar per aandeel tegenover 1,03 dollar per aandeel vorig jaar.In de lijn van de intentieverklaring om zijn omzet dit jaar met 25 % te verhogen, heeft Imation de overname van Memorex bekendgemaakt voor de som van 330 miljoen dollar in contanten.Memorex, leverancier van digitale storage support (vooral optische cd- en dvd-schijven, die ongeveer 2/3 uitmaken van de verkoop), realiseerde het voorbije fiscale jaar (eind maart 2005) een omzet van 430 miljoen euro en een operationele winst van 30 miljoen dollar. De voorbije twee kwartalen werden afgesloten met een omzet van 205 miljoen dollar en een nettowinst van 14 miljoen dollar.Overigens, analisten geven Imation op de markt van videobanden 35 % van de markt, voor Furi (18 %), Maxell (18 %) en Sony (14 %). In het cd-segment zou Memorex de markt domineren met 15,5 %, voor Verbatim (13,9 %, TDK (12,7 %) en Imation (12 %). Op het domein van dvd’s tenslotte zou Verbatim leider zijn met 16 %, voor Memorex (15,5 %), TDK (13,6 %) en Imation (6,2 %).De transactie zou in de loop van het tweede kwartaal van 2006 afgerond moeten worden.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content