In de wolken

Stefan Grommen Stefan Grommen est rédacteur de Data News.

Recent testte ik de (Nederlandse) T-Mobile Android G1, u weet wel, de Google-gsm, die zowat overal ter wereld behalve in België officieel verkrijgbaar is. T-Mobile heeft een wereldwijd exclusiviteitcontract voor de Android G1, maar is bij ons niet actief, vandaar. U kunt wel een simlock-vrije versie kopen via HotGSM.be, een Belgische webshop opgericht door twee ondernemende Nederlanders. Die versie kost 499 euro en kunt u op alle Belgische netwerken gebruiken. Het Duitse qwertz-toetsenbordje moet u er wel voor lief bij nemen.

Recent testte ik de (Nederlandse) T-Mobile Android G1, u weet wel, de Google-gsm, die zowat overal ter wereld behalve in België officieel verkrijgbaar is. T-Mobile heeft een wereldwijd exclusiviteitcontract voor de Android G1, maar is bij ons niet actief, vandaar. U kunt wel een simlock-vrije versie kopen via HotGSM.be, een Belgische webshop opgericht door twee ondernemende Nederlanders. Die versie kost 499 euro en kunt u op alle Belgische netwerken gebruiken. Het Duitse qwertz-toetsenbordje moet u er wel voor lief bij nemen.

Voor kleinzakelijk gebruik biedt de G1 veel waar voor zijn geld. Mij lijkt het de ideale mobiele metgezel voor wie toch al mailt met Gmail, zijn agenda bijhoudt met Google Calendar, zijn documenten beheert met GoogleDocs en naar informatie zoekt met Google Search. Iemand die zich kortom weinig of niks aantrekt van de groeiende almacht van Google. Zo iemand kan meer dan ooit al zijn werk in de ‘cloud’ doen. Het maakt niet uit waar u zich bevindt of wat voor computer u bij de hand hebt: al uw gegevens zijn beschikbaar onder uw persoonlijke Google-account. Het kost ook nog eens bijna niks. U zou in deze crisistijd van minder in de wolken zijn.

Velen maken zich zorgen over de veiligheid van cloud computing. Immers, uw gegevens zijn ergens op het internet opgeslagen, maar u hebt daar totaal geen controle over. Wat als iemand met uw gegevens aan de haal gaat? Of als iemand bij Google meeleest in uw in GoogleDocs opgeslagen meesterlijke businessplan voor een Google-killer? Beveiligingsexpert Bruce Schneier, chief security technology officer van BT, vindt die angst ongegrond. Preciezer uitgedrukt: cloud computing verschilt in essentie niet van traditionele client-server computing. De problemen rond beveiliging en de oplossingen daarvoor zijn dezelfde. Alleen de schaal verschilt.

De (on)betrouwbaarheid van de cloud lijkt mij een groter probleem. Eind februari konden tal van Europese gebruikers plots niet meer aan hun Gmail. Op de officiële Gmail-blog werd daarover niet gerept. In de VS sliep iedereen nog toen de problemen zich voordeden. Via Twitter werd de omvang van de uitval snel zichtbaar. Via die weg kwam er ook een tijdelijke oplossing: met behulp van IMAP kon je wel aan je Gmail. Na ongeveer twee uur was ook de webdienst weer in de lucht. Een twitteraar schatte dat eenderde van alle Gmail-gebruikers getroffen werd. Iets meer dan acht miljoen gebruikers verloren dus twee uur productiviteit. In de weken daarop haperde Gmail nog een aantal keren, weliswaar op minder grote schaal.

En het is niet omdat u voor uw cloud betaalt dat ze ook 24 op 24 uur bereikbaar is. In februari 2008 vielen de Web Services van Amazon uit. Duizenden webgebaseerde zaken die op Amazon vertrouwden voor hun gegevensopslag lagen twee uur lang plat. Betalende gebruikers van Google Apps klagen sinds kort dat deze dienst regelmatig hapert, ondanks de door Google beloofde 99,9 procent beschikbaarheidsgarantie. Het echte probleem zit hem duidelijk in de betrouwbaarheid van de cloud. Het lijkt me daarom raadzaam belangrijke documenten voorlopig ook nog lokaal te bewaren. Anders zou uw cloud-gebaseerde kmo wel eens heel vlug op de fles kunnen gaan. En u kunt dan niet beweren dat u het slachtoffer werd van de financiële crisis.

HotGSM: http://www.hotgsm.be/

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content