In memoriam John Cordier

01/02/02 om 00:00 - Bijgewerkt op 31/01/02 om 23:59

Bron: Datanews

Je moet er staan. Ik had ook langs de kant kunnen toekijken, antwoordde John Cordier drie jaar geleden toen ik hem vroeg of Mobistar een toevalstreffer was.

Toekijken was geen eigenschap van wellicht de grootste entrepreneur in de Belgische telecomindustrie. Hij bouwde Telindus van de oprichting in 1969 uit tot een pan-Europees bedrijf met 2.400 werknemers en een omzet van zowat 750 miljoen euro.Een West-Vlaming uit Oudenburg, John Cordier, een gedreven leider, die zowel technisch als strategisch beresterk stond. Zijn technologische kennis, modems, X25, Frame Relay, DSL, GSM, noem maar op, was intrigerend. En hij had een onwaarschijnlijk olifantengeheugen een lijdensweg voor verkopers die niet langs hem heen konden want hij haalde hun dossiers met alle details op. Hij trad vaak krachtig op, donderde en vloekte, maar was ook hard voor zichzelf. Tijdens de Telinduscrisis begin 1990 riep hij zijn topmedewerkers zon twee jaar lang elke morgen om halfacht bij elkaar. Zijn grote strategische plannen schreef hij tijdens de vakantie.Met Mechelen haalde hij de Europese voetbalbeker binnen, Mobistar wist dank zij hem het gsm-netwerk in acht maanden rond te krijgen en snel een behoorlijk marktaandeel te halen. Als Agoria-voorzitter was hij de eerste die de nodige druk op de liberaliseringsperikelen zette, daarnaast was hij voorzitter van het Ballet van Vlaanderen en sinds de jongste verkiezingen ook veiligheidschepen in Mechelen. Als het op werken aankomt, kan je gerust stellen dat hij intens geleefd heeft. Toch had hij nog tijd om elke laatste vrijdag van de maand een potje kleurenwhist met enkele oude getrouwen van het eerste uur te spelen. Zijn vele buitenlandse reizen vrolijkte hij op met weddenschappen om bijvoorbeeld zoveel mogelijk potloodjes uit de hotels te verzamelen. En aan kwinkslagen geen gebrek.Bij journalisten kon hij op erg veel sympathie rekenen, hij was bijzonder toegankelijk, pakte vaak met nieuwe grote projecten uit, noemde man en paard, en zijn visie op de datacom- en operatormarkt was vaak verademend. Geen marketingpep.John Cordier raasde door het leven want zei hij, zolang ze mij niet uit de wielen rijden, ga ik door. Hij werd amper zestig. Met hem verliezen we een groot ondernemer en toch ook, een vriend.

Onze partners