Inewit haalt 2 miljoen euro op

11/03/08 om 10:50 - Bijgewerkt om 10:49

Bron: Datanews

De Mechelse start-up Inewit, gespecialiseerd in mobiele videocommunicatie, heeft bij zijn bestaande investeerders, bij Quest for Growth en bij het eigen management 2,05 miljoen euro vers geld opgehaald.

De Mechelse start-up Inewit, gespecialiseerd in mobiele videocommunicatie, heeft bij zijn bestaande investeerders, bij Quest for Growth en bij het eigen management 2,05 miljoen euro vers geld opgehaald.

Na de 0,6 miljoen euro die Inewit ophaalde in september 2006 en de 1,4 miljoen euro in januari 2007 stoppen de bestaande investeerders (Big Bang Ventures & Allegro Investment Fund) en het management nog eens extra centen in het bedrijf. Bovendien stapt nu ook de privak Quest for Growth in Inewit - het draagt 750.000 euro bij - waardoor de nieuwe kapitaalronde in totaal 2,05 miljoen euro bedraagt.

Inewit wil het geld gebruiken voor de uitbreiding van het sales- en marketingteam en voor de financiering van de initiële productiekosten van het VIU-toestel. Voorts zal Katrin Geyskens van Quest for Growth als waarnemer gaan zetelen in iNEWiT's raad van bestuur.

Volgens Koen Faes zullen er nog kapitaalrondes volgen. "We blijven mikken op de internationale investeerders, maar aangezien onze waarde snel de hoogte in zal gaan, is het op dat vlak wachten op het juiste moment." Faes noemt 2008-2009 immers de "oogstjaren" voor Inewit. "De operatoren zijn stilaan klaar voor onze technologie, ook op netwerkvlak."

Vorig jaar stelde Faes ook dat het bedrijf op een jaar tijd minstens 10.000 modules aan de man wilde brengen. "Daar zijn we nog niet", erkent Faes. "Inewit is pas volop beginnen produceren in april 2007. We hebben wat langer gewacht, zodat we ons product klaar konden maken voor de nieuwste modules en protocollen die er de komende drie jaar zouden aankomen. We zitten kortom op schema, maar dat schema is gewoon verschoven."

Inewit gebruikte het voorbije jaar niet alleen om de producten en productie volledig op punt te krijgen, maar ook om het 'product placement'-vraagstuk verder uit te werken. "'Hoe gaan we naar de markt?', was daar de vraag", aldus Faes. "Wij opteren ervoor om operatoren en value added resellers (var's) aan te spreken. We willen ook niet enkel een doos verkopen, maar een volledig servicepakket waarbij we naderhand nog nieuwe mogelijkheden en diensten kunnen aanbieden. Via de website van de provider zijn die volledig van op afstand te leveren en te installeren. Ook aan de provider of var bieden we een serverapplicatie aan, waarmee ze de toestellen bij de klanten kunnen beheren. Dat om te komen tot wat de uiteindelijke kerncompetentie zal zijn van Inewit: minder hardware en meer innovatieve software en diensten."

De belangrijkste doelstelling op de korte termijn, meent Faes, is daarom overeenkomsten afsluiten met operatoren en var's. "Zo creëren we een installed base voor ons product waarnaar we die nieuwe diensten kunnen uitrollen." Inewit heeft zo tests lopen bij ruim 10 operatoren wereldwijd. Onlangs sloot het bedrijf een deal met een Amerikaanse telecomdistributeur en in Europa is het bedrijf met "een grote partij" in onderhandeling.

Onze partners