ING: banken moeten sociale netwerken omarmen

Marc Husquinet Marc Husquinet is redacteur van Data News.

Volgens een studie van ING zouden Belgen graag sociale netwerken gebruiken om te communiceren met hun bank. 27 procent zou zelfs graag betalingen uitvoeren via die kanalen.

Volgens een studie van ING zouden Belgen graag sociale netwerken gebruiken om te communiceren met hun bank. 27 procent zou zelfs graag betalingen uitvoeren via die kanalen. Financial Empowerment in the Digital Age, een grootschalig Europees internetonderzoek gevoerd tussen 18 april en 15 mei 2013 in opdracht van ING, brengt in kaart hoe sociale media de manier waarop consumenten hun geld beheren beïnvloeden.

De studie onderzocht enerzijds hoe cliënten sociale media reeds gebruiken bij het beheer van hun geldzaken, en anderzijds welke verwachtingen cliënten koesteren van hun financiële instelling op sociale netwerken.

De resultaten voor ons land tonen aan dat de Belgen momenteel vooral sociale media consulteren voor bank- of geldzaken wanneer ze op zoek zijn naar algemene informatie over financiële instellingen (26%), wanneer ze in contact willen komen met een bankmedewerker of met de helpdesk (25%), wanneer ze een klacht willen indienen over een product of over een dienst (20%), wanneer ze een nieuwe bankrekening willen openen, een nieuwe bankrekening willen openen (15%), wanneer ze beslissen om van bankinstelling te veranderen (14%) en wanneer ze de voorwaarden van hun woonlening willen aanpassen (10%).

De Belgische respondenten zijn ook duidelijk meerwaardezoekers, blijkt uit de resultaten. Ze wensen via sociale media niet zozeer commerciële informatie van hun bank te ontvangen over producten en diensten (30%). Liever ontvangen ze spaartips (62%) en informatie over de weerslag van het economische klimaat op hun financiële situatie (40%), of over de maatschappelijke verantwoordelijkheid die hun bank opneemt (42%). Ook interactie met hun bank staat hoog aangeschreven. Vier op tien bevraagde Belgen verwacht reactie van hun bank wanneer ze een commentaar posten op een sociale netwerksite.

Woordvoerder Inge Ampe bevestigt: “De studie toont aan dat sociale media voor de consument een waaier van relevante functies kunnen vervullen. Entertainment is daarvan de meest gekende, maar we zien dat een toenemend aantal gebruikers via deze kanalen op zoek gaat naar sterke inhoudelijke content”.

Voorts verwacht ruim een kwart (27%) van de Belgische respondenten dat banken het mogelijk zullen maken om betalingen te doen via sociale media. Zo’n ‘Pay’-knop op Facebook is uiteraard niet voor morgen, maar de relatieve interesse erin wijst wel op een trend.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content